Inlägg taggade "annonsering"

Adwords hjälper småföretagen att växa på Internet

Postad av den 20 Maj, 2008 i Blogg
0 kommentarer

Nu har gänget på Day8 hjälpt åtskilliga små och medelstora företag att bygga trafik på webben med Google Adwords. Det är olidligt spännande att se hur webbar får näring och växer med så enkla medel. Två nischade konsultföretag har ökat trafiken 30%, ett företag inom bygg med över 60% och Day8 egen hemsida tankar hem ca 25% av trafiken från Adwords.En sanning råder: Ju mindre webb desto mer andel av trafiken kommer från Adwords.

Läs mer

Räckvidd åt många

Postad av den 30 Apr, 2008 i Blogg
0 kommentarer

En morgontidning kan leverera hyfsad räckvidd åt 100 annonsörer under en och samma dag. Hur skulle det se ut på en tidningssajt? Redan idag har ju sajterna bekymmer att leverera nog med räckvidd till över 20 annonsörer i taget (om vi bortser från ”the big five”). Det här måste kloka hjärnor fundera på. Är annonsformaten totalkass eller handlar allt på nätet om målgrupp? Om det sistnämnda stämmer så kan papperstidningen tillfälligt andas ut och sajterna skriva ner sina högt ställda mål.

Läs mer

Kanalsynk är det som gäller

Postad av den 2 Apr, 2008 i Blogg
0 kommentarer

Tack och lov att marknadsfolket håller på att koppla grepp över företagens hemsidor. Nu börjar kanalerna att synka. Ett bra exempel är HM som förstått att hemsidan är en kanal av flera där det gäller att visa upp sig som man är van att se HM. Deras hemsida kommunicerar lika bra som en halvsida i morgontidningen eller utomhusreklam på en busshållplatsen. Så enkelt, så bra!På Youtube kan man se flera directors cut av deras reklamfilmer med Madonna men också dogmafilmer från hysteriska...

Läs mer

Sluta länka hälften av webbreklamen!

Postad av den 15 Feb, 2008 i Blogg
0 kommentarer

Annonsörerna blir misstänksamma när klickfrekvenserna på webbannonser kryper under 0,2%. Det är inte så konstigt att det är just lobbyisterna runt sökordsmarknadsföringen som väljer att sprida den här kunskapen(?) i sina nyhetsbrev. T ex Jajja Magazine. Det som mätinstituten (eller beställarna av undersökningen) valt att bortse från är att minst hälften av webbannonserna på nätet inte är ett dugg klickutlösande. Antingen är de utformade av klantiga reklambyråer eller så sägs hela budskapet i annonsen. ”Pååls Hönökaka 12.90 på ICA i Kumla” – vem...

Läs mer

Grattis Skandiamäklarna, ni annonserar för fjortisar.

Postad av den 31 Jan, 2008 i Blogg
0 kommentarer

Döm om min förvåning när Skandiamäklarna dök upp i 8-åringens online-spel Runescape. Majoriteten av spelarna på Runescape är mellan 7 och 15 år och knappast i målgruppen. Så här kan det gå när affiliateprogrammen – i det här fallet Advertising.com säljer klickkampanjer omdömeslöst. Nu var det inte bara Skandiamäklarna som gjorde bort sig. Jobbsajten Monster tyckte att min 8-åring skulle söka i deras CV-databas och Saxo Bank undrade om han inte var orolig för marknadsutvecklingen… Även om man bara köper klick så kan man inte agera omdömeslöst och...

Läs mer
Sida 2 av 212