Inlägg taggade "banners"

Mediesäljare rustade för att sälja digitalt!

Postad av den 14 Okt, 2015 i Blogg
0 kommentarer

Under tre dagar har jag haft förmånen att utbilda de här glada mediesäljarna hur de ska möta sina kunder med digitala annonsformat. Det är gratistidningarna Jordbruksaktuellt, Skogsaktuellt och Entreprenadaktuellt som gjort en större satsning på webben så nu är det dags att möta kunderna. Första dagen handlade om grundläggande internetmarknadsföring, dag två pratade vi om egenskaperna hos banners och sista dagen sjönk vi ner i målgrupperna som deras sajter levererar. Efter en redaktionell satsning och mobilanpassning har tillväxten i antalet besök varit 100% på ett år....

Läs mer

Retargeting pånyttföder bannern!

Postad av den 16 Sep, 2013 i Blogg
0 kommentarer

Den vanliga bannern eller webbannonsen är en ibland ifrågasatt reklamform. I den allmänna ivern att mäta allt får bannern ofta stryk av sökordsmarknadsföringen, Facebook och andra kanaler där responsen är synlig minut för minut. Men nu kommer allt fler tekniker som gör bannern relevant och intressant. Retargeting är en av de nu viktigaste teknikerna för att ringa in sin målgrupp med banners. Ett exempel ur verkliga livet: Jag slösurfade på MX24.se och tittade på MC-delar, bl a MC-glasögon. Dagen efter när jag surfade på Aftonbaladets sportbilaga dyker det upp en annons...

Läs mer

Mera sök…

Postad av den 2 Apr, 2012 i Blogg
0 kommentarer

Det finns tre typer av köpt reklam på Internet: Banners, kataloger (som t.ex. eniro.se) och sökordsannonsering (t.ex. Google Adwords). De stod ungefär för en tredjedel var av de 6,5 miljarder som Internetreklamen omsatte 2011. En tydlig trend är att sökordsannonseringen ökar sin andel och kommer troligen bli den enskilt störta reklambäraren på Internet 2012. Det finns gott om rapporter och statistik om reklam på Internet, men idag hittade jag Konsumentverkets rapport ”Reklam i nya kläder” som granskar hela reklammarknaden och jämför printmedier, TV och...

Läs mer

indexMobila webbannonser funkar bra i Skellefteå

Postad av den 31 Aug, 2011 i Blogg
1 kommentar

Jag fick nöjet att jobba med Norrans säljare och webbfolk i ett par dagar. Bl a analyserade vi några kampanjer och slogs av vilka bra klickvärden (CTR) som Norrans mobilsajt ger. En kampanj för datoråterförsäljaren Grafit gav fler klick på mobilsajen (213 klick) än på tidningssajten (200 klick) Att det är stor tillväxt på tidningarnas mobilsajter och appar visar KiaIndex men extra kul är det att annonseringen verkar funka lokalt. Heja...

Läs mer

Integrerade kampanjer funkar bättre

Postad av den 25 Apr, 2011 i Blogg
0 kommentarer

Flera undersökningar pekar på att banners och sökmedia hänger ihop och att erinran av en kampanj eller varumärke förstärks om bannerkampanjer samtidigt kombineras med Adwords och sökordsoptimering. Iprospect visade 2009 i en undersökning hur banners och sök hänger ihop. Nu visar en färsk undersökning från e-marketer att varumärkeserinran ökar betydligt om sök, banners och sponsrde länkar synkroniseras i kampanjerna.

Läs mer
Sida 1 av 212