Inlägg taggade "e-handel"

24MX: ”Sverige kan vara för litet för e-handel”

Postad av den 18 Jun, 2014 i Blogg
0 kommentarer

  Inför en utbildning i e-handel i början av året så sökte jag en intervju med en e-handlare som uppfyllde tre krav: Snabbväxande, nischad och med någon form av ambition att förändra branschen. Valet föll på Daniel Petersen, medgrundare och VD på 24MX, e-handel med tillbehör och reservdelar för MC. Bolaget startade 2009 som en e-handelsidé och har idag över 100 anställda och en omsättning på över 180 Mkr och har över 100 anställda. Jag fick en halvtimma med Daniel i telefonen som också ger ett och annat tips till andra e-handlare: -Vad är det som har gjort att ni...

Läs mer

Hälsa och smarta hem växer på nätet de närmaste fem åren.

Postad av den 30 Jan, 2014 i Blogg
0 kommentarer

Jag har nöjet att undervisa på Nercias program för Marknadsekonomer i Internetmarknadsföring och e-handel. De när omgången gjorde jag ett test i de två grupperna i Örebro och Norrköping. Syftet  var att se om två olika grupper av marknadsfolk kommer fram till samma sak om framtidens Internet. Jag lät eleverna i de båda grupperna göra en övning där de tittade in i kristallkulan 5 år och ge exempel på nya tjänster eller beteenden kan vara verklighet 2019. Det fascinerande var att båda grupperna kom fram till samma huvudområden som stod inför en stark utveckling: Hälsa...

Läs mer

Berätta inte om dina styrkor på startsidan – bara.

Postad av den 13 Mar, 2012 i Blogg
0 kommentarer

Som medansvarg för den nyetablerade e-handelssajten Allabildelar så inser jag att 87% av besökarna aldrig kommer till startsidan. De landar mitt i sajten i en produktlista, väljer sin vara och går till kassan. Då kan man fråga sig varför de flesta kommunicerar sina varumärkesvärden på startsidan och glömmer bort hur besökarna faktiskt rör sig på sajten. Det här är något jag kommer börja jobba med och följa noga. Om jag landar på tretti.se (årets e-handlare 2011) från en google-sökning så lyser USP-arna med sin frånvaro. Whiteaway är ett snäpp bättre men bäst är...

Läs mer

Jämföreslsesajterna starka i Sverige och Danmark

Postad av den 18 Maj, 2011 i Blogg
0 kommentarer

Posten har nyligen släppt en undersökning om e-handelsvanorna i Norden. 68% av svenskarna och 81% av danskarna säger sig använda Google som främsta källa inför ett köp en e-handelsbutik. Men jämföreslsesajterna ligger inte långt efter, 52% respektive 62% Köp med faktura är dominerande betalform i Sverige medan kortbetalning är dominerande i Danmark men alla nordbor är rörande överens om att det är tid och bekvämlighet som är det främsta skälet till att man e-handlar. Här finns undersökningen som...

Läs mer

Twitter driver affärer till e-handelssajter

Postad av den 30 Aug, 2009 i Blogg
0 kommentarer

Dell Outlet är ett urmärkt exempel på hur man kan leda affärer från sociala medier till en e-handelssajt. Nu börjar andra företag följa efter, Lindex leder besökare till sin e-shop både från Facebook och Twitter.Twitter kan bli en stark DM-kanal för de företag som inser fördelarna och serverar besökarna bra och relevanta erbjudanden.Ju mer tid du och jag spenderar på Twitter och Facebook, desto mindre tid att besöka företagens hemsidor. Därför är det naturligt att hitta vägar från sociala medier till produkter och utbud. Det kommer hända mycket på det här området i...

Läs mer
Sida 1 av 212