Inlägg taggade "Google Analytics"

Case: Hur print, Google och hemsida samverkar i en kampanj

Postad av den 5 Dec, 2014 i Blogg
2 kommentarer

Reklam ska synkronisera mellan olika kanaler. När print är huvudmediet och ingen understödjande betald nätreklam köps till, då blir det spännande! Här är ett case från SBF (Sveriges Begravningsbyråers Förbund) som jag jobbar för. Förra våren genomfördes en kampanj i kvällspress och magasin för Livsarkivet med budskapet ”En hyllning till livet”. Att annons och kampanjsida ska ha samma budskap är hygienfaktor. Men det räcker inte. Även sidtiteln på hemsidan ska innehålla kampanjbudskapet, först då kan man säga att man har ”synkat...

Läs mer

7 tips för att stärka din konkurrenskraft på internet.

Postad av den 28 Maj, 2014 i Blogg
0 kommentarer

I snart 15 års tid har jag jobbat med både stora och små sajter. Runt år 2000 blev det ganska tydligt att framgången för en hemsida gick via sökmotorerna. Då började en hel bransch skapas, sökordsoptimerarna! Från början handlade det om att lura Google att tro att sajten var bättre än den egentligen var, att sökordsoptimera sig förbi konkurrenterna med länkfarmar och duplicerat innehåll. Alla de här sätten att göra sin sajt bättre än den egentligen är, jobbar flera hundra superproffs på Google med att komma runt. De tätar hål efter hål och skickar ner hemsidor i...

Läs mer

Google Analytics mäter snart ditt kylskåp

Postad av den 24 Maj, 2013 i Blogg
0 kommentarer

Wednesday Relations konferens om Google Analytics blev fullsatt. 450 webbanalytiker fick en heldag med djupa kunskaper och handfasta råd, bl a från Google Analytics skapare Paul Muret. Google Analytics tar flera viktiga steg för att förbättra analysen av beteende och trafikkällor. Men det mest intressanta är Universal Analytics där man kan använda statistiken i vilken dator som helst med uppkoppling mot internet. Det gör det t ex möjligt att generera en kupong på hemsidan med en användarkod som butiksdatorn läser av – och vips blir köpet loggat i Google Analytics! Det är...

Läs mer

53% är nöjda med kampanjerna i sociala medier

Postad av den 15 Nov, 2011 i Blogg
0 kommentarer

Guawa har undersökt digital marknadsföring hos 300 svenska företag. *Inte helt oväntat går klassisk sökordsoptimering framåt och sponsrade länkar backar något. *Svårigheten för företag att tolka webbstatistiken rätt och dra relevanta slutsatser kvarstår. *I resultaten kan man spåra att snålhet råder när det gäller att ta in extern hjälp kring sociala medier, trots att fallgroparna är så många. Däremot är det häpnadsväckande hur många av företagen som är närvarande i sociala medier och av de som kört kampanjer säger sig 53% vara nöjda eller över förväntan...

Läs mer