Inlägg taggade "Google"

Case: Hur print, Google och hemsida samverkar i en kampanj

Postad av den 5 Dec, 2014 i Blogg
2 kommentarer

Reklam ska synkronisera mellan olika kanaler. När print är huvudmediet och ingen understödjande betald nätreklam köps till, då blir det spännande! Här är ett case från SBF (Sveriges Begravningsbyråers Förbund) som jag jobbar för. Förra våren genomfördes en kampanj i kvällspress och magasin för Livsarkivet med budskapet ”En hyllning till livet”. Att annons och kampanjsida ska ha samma budskap är hygienfaktor. Men det räcker inte. Även sidtiteln på hemsidan ska innehålla kampanjbudskapet, först då kan man säga att man har ”synkat...

Läs mer

Google har skapat 1.000 jobb i Sverige

Postad av den 3 Maj, 2014 i Blogg
0 kommentarer

Drygt ett 50-tal företag i Sverige jobbar direkt med Googles annonsprodukter och sökordsoptimering. En intressant fråga är hur många svenskar som sysselsätts av faktum att Google existerar. Jag gissar att det är drygt 1.000 personer. Om man dyker ner i de företag som säljer sökordsoptimering och Googles annonsprodukter så hittar man bl a följande: Clearsense med 121 anställda (440 mkr i omsättning), Jajja med 90 anställda (83 miljoner i omsättning) Getupdated över 70 anställda (75 mkr i omsättning) Mediaanalys med över 60 anställda (57 mkr i omsättning) Till det kommer...

Läs mer

8 av 10 företag laddar besökaren fel i Google

Postad av den 17 Feb, 2013 i Blogg
0 kommentarer

Tiden är förbi då vi skrev www när vi ville komma någonstans på Internet. Nu svarar Google direkt i adressfältet i webbläsaren och vi klickar på första bästa länken i sökresultatet. All tillgänglig webbstatistik visar att sökningar på företagets namn är den absolut vanligaste sökningen för att komma hemsidan. Krasst innebär det att företagets startsida är Google. Ur det perspektivet är det märkligt hur många företag med starka varumärken tycks vara helt oförstående inför att de ”laddar” sina besökare i sökmotorerna. Min bedömning är att 8 av 10...

Läs mer

Sökannonsörer organiserar sig, kanske…

Postad av den 13 Apr, 2012 i Blogg
0 kommentarer

Nu äntligen vänder Sveriges Annonsörer på frågan och lyfter upp sökmedier till en egen branschorganisation. Det är inte en dag för tidigt med tanke på att svenska företag spenderar 2,5 miljarder i sökmedier som Google. Vad kan man tänka sig att uträtta här? Ja, förhoppningsvis tar de uppgiften på allvar att lära småföretag sökmarknadsföringens betydelse och undviker att bli en klubb för inbördes beundrad kittlad på ryggen av storannonsörer och branschföretag. Vi kan hoppas att de ställer sig på barrikaderna och vågar sätta både standarder och...

Läs mer

Mera sök…

Postad av den 2 Apr, 2012 i Blogg
0 kommentarer

Det finns tre typer av köpt reklam på Internet: Banners, kataloger (som t.ex. eniro.se) och sökordsannonsering (t.ex. Google Adwords). De stod ungefär för en tredjedel var av de 6,5 miljarder som Internetreklamen omsatte 2011. En tydlig trend är att sökordsannonseringen ökar sin andel och kommer troligen bli den enskilt störta reklambäraren på Internet 2012. Det finns gott om rapporter och statistik om reklam på Internet, men idag hittade jag Konsumentverkets rapport ”Reklam i nya kläder” som granskar hela reklammarknaden och jämför printmedier, TV och...

Läs mer
Sida 1 av 3123