Inlägg taggade "sociala medier"

Den sociala besvikelsen

Postad av den 11 Sep, 2014 i Blogg
0 kommentarer

Det börjar bli en besvikelse för många hur dålig genomslagskraft sociala medier har på trafiken till sajten. Studier i USA visar att det i snitt är 5% av trafiken till hemsidan som kommer via sociala medier. Är det värt mödan? undrar allt fler företag. Själva poängen med sociala medier är inte att länka besökaren till andra sidor. I sociala medier umgås vi och får intressanta inlägg från personer (och i viss mån företag) som vi gillar. Att studsa ut från Facebook och titta på en länk stjäl tid och det ska mycket till för att göra det. Oftast är det skratt och...

Läs mer

53% är nöjda med kampanjerna i sociala medier

Postad av den 15 Nov, 2011 i Blogg
0 kommentarer

Guawa har undersökt digital marknadsföring hos 300 svenska företag. *Inte helt oväntat går klassisk sökordsoptimering framåt och sponsrade länkar backar något. *Svårigheten för företag att tolka webbstatistiken rätt och dra relevanta slutsatser kvarstår. *I resultaten kan man spåra att snålhet råder när det gäller att ta in extern hjälp kring sociala medier, trots att fallgroparna är så många. Däremot är det häpnadsväckande hur många av företagen som är närvarande i sociala medier och av de som kört kampanjer säger sig 53% vara nöjda eller över förväntan...

Läs mer

Det är nu det händer…

Postad av den 4 Aug, 2009 i Blogg
1 kommentar

World wide web fyller 16 år och nu börjar förändringarna i det digitala samhället få ekonomiska konsekvenser. Här är några trender: 1. E-handeln gör att allt fler företag tvingas sänka sina marginaler för att möta konkurrensen. Jämförelesajterna ökar sin betydelse både för konsumenter och företag. Lönsamheten för t ex elektronikjättar som Siba och OnOff är tveksam. 2. Konsumenterna använder nätet aktivt i konsumtionen. Jämföreslsesajterna växer i betydelse för konsumenter och företag. En produkt med låg ranking eller fel pris har små chanser att sälja. 3....

Läs mer