Inlägg taggade "sökmotorer"

Så reagerar internetanvändarna på banners

Postad av den 5 Jun, 2009 i Blogg
0 kommentarer

Banners fungerar, det är inställningen till action och mätmetoder det är fel på. Iprospect har gjort en undersökning som visar att 52% av internetanvändarna reagerar på banners, fast på det här sättet: 31% klickar direkt på en banner27% svarar med att söka på produkt, varumärke eller företag genom att söka i en sökmotor21% skriver företagets adress och går direkt till företagets hemsida9% undersöker produkten via sociala medier. Läs mer...

Läs mer

Hemsidan är inte fönstret på Internet…

Postad av den 8 Aug, 2008 i Blogg
1 kommentar

…det är sökresultatet i Google. Polarna här på Day8 är trötta på mitt tjat om Google, men det går inte att borse från att alla som vill något på Internet måste förhålla sid till Google. Jeremiah Owyang på Forrester Resarch bloggar om Your Corporate Homepage is Really Google.com Om man t ex googlar på Dell Support så är många länkar på i sökresultatet negativa om varumärket Dell. Visst har Jeremiah rätt. Ett gott uppträdande i Google är en förutsättning för att få trafik över huvud...

Läs mer

Webb 3.0 – den semantiska webben

Postad av den 9 Maj, 2008 i Blogg
1 kommentar

I takt med att informationen på Internet ökar blir det svårare att hitta rätt. Googles nyckelordssökning kommer inte att vara tillräckligt kirurgisk i framtiden. Istället ser webbtänkare som Nova Spivack framför sig att informationen kompletteras med meta-data som gör att datorer förstår meningen med innehållet, den semantiska webben. Tja, det låter inte otroligt.Läs mer på Techcrunch

Läs mer

Sökmotorerna får användarnas hjälp?

Postad av den 27 Feb, 2008 i Blogg
0 kommentarer

Urban Lindstedt på Jajja Magazine anser att resultatlistorna i Googles börjar bli så spammade att de i många fall inte är användbara. Han tar hotellsök som exempel. Och mycket riktigt, en sökning på ”hotell i Stockholm” ger nästan uteslutande sponrade länkar och spamträffar.Urban menar i sin krönika att det är dags för användarna att börja ranka sökresultaten och själva bidra med innehåll. Han pekar på Yahoo som verkar ha förstått att knyta ihop sociala tjänster med sökresultat när de köpt upp Del.icio.us och Flickr.Är det fler än jag som hoppas på...

Läs mer