Inlägg taggade "webbannonser"

Klick-nojjan urholkar varumärken?

Postad av den 1 Dec, 2009 i Blogg
1 kommentar

Awarness och observationsvärden, klassiska värden i all reklam, kommer bort i den allmänna klick-nojjan bland annonsköparna på Internet. Det finns intressanta studier som visar hur klick förhåller sig till observation av samma webbannonser och bilden visar att obs-värden sällan är linjära med klickfrekvensen. Det finns en uppenbar risk att annonsköparna på nätet glömmer bort varumärkesbyggandet och bara ägnar sig åt reklam med direkt respons, som Adwords, Facebook-annonser osv. Följden kan bli att annonsören hamnar i pristräsket när man prioriterar ner att bygga...

Läs mer

7 frågor och svar om tidningarnas intäkter på nätet

Postad av den 5 Apr, 2009 i Blogg
0 kommentarer

När tidningsannonseringen emigrerar till nätet så är det många frågor som ska hållas i luften. Här är de 7 viktigaste frågeställningarna – enligt Elverskog – som borde hålla varje annonschef vaken om nätterna: 1. Utveckla annonsformaten, mer intäkter per sidaEn papperstidning kan bära räckvidd åt många annonsörer samtidigt. En modern sajt kanske klarar att ge rimlig räckvidd åt ett 10-tal annonsörer på en dag som annonslösningarna ser ut just nu. Hur ska man komma runt det problemet? Ett svar på frågan är att ständigt öka trafiken så fler...

Läs mer

Roller i internetmarknadsföringen

Postad av den 7 Dec, 2008 i Blogg
0 kommentarer

Webbannonser står för awarness och sökordsannonsering för klick. Med webbannonser kan du bygga varumärken med sökordsannonsering köper du trafik.Rollerna börjar bli tydliga. Dock är mätinstrumenten för webbannosner trubbiga, det handlar mer om observation än något annat.

Läs mer