Inlägg taggade "webbstatistik"

7 tips för att stärka din konkurrenskraft på internet.

Postad av den 28 Maj, 2014 i Blogg
0 kommentarer

I snart 15 års tid har jag jobbat med både stora och små sajter. Runt år 2000 blev det ganska tydligt att framgången för en hemsida gick via sökmotorerna. Då började en hel bransch skapas, sökordsoptimerarna! Från början handlade det om att lura Google att tro att sajten var bättre än den egentligen var, att sökordsoptimera sig förbi konkurrenterna med länkfarmar och duplicerat innehåll. Alla de här sätten att göra sin sajt bättre än den egentligen är, jobbar flera hundra superproffs på Google med att komma runt. De tätar hål efter hål och skickar ner hemsidor i...

Läs mer

53% är nöjda med kampanjerna i sociala medier

Postad av den 15 Nov, 2011 i Blogg
0 kommentarer

Guawa har undersökt digital marknadsföring hos 300 svenska företag. *Inte helt oväntat går klassisk sökordsoptimering framåt och sponsrade länkar backar något. *Svårigheten för företag att tolka webbstatistiken rätt och dra relevanta slutsatser kvarstår. *I resultaten kan man spåra att snålhet råder när det gäller att ta in extern hjälp kring sociala medier, trots att fallgroparna är så många. Däremot är det häpnadsväckande hur många av företagen som är närvarande i sociala medier och av de som kört kampanjer säger sig 53% vara nöjda eller över förväntan...

Läs mer

Besöksstatistiken till årsredovisningen

Postad av den 26 Jan, 2009 i Blogg
0 kommentarer

Företag i allmänhet är dåliga på att tolka besöksstatistiken på den egna hemsidan, det är en av förklaringarna till att marknadschefer ofta inte har koll på hur nästa nivå på hemsidan ska se ut.Med lite mer intresse för besökarna skulle det finnas skäl att prata om hemsidan i ledningsgruppen. Då kanske det skulle dyka upp tankar som ”Shit! Sajtbesökarna är ju som ett kapital. När vi gjorde så på hemsidan ökade ordrarna så här mycket”. Det är ju självklart att sajtbesökarna är en tillgång och precis som alla tillgångar i ett bolag ska dom med i...

Läs mer

Utmaningen i att driva rätt trafik

Postad av den 23 Sep, 2008 i Blogg
0 kommentarer

Träffade idag en IT-entreprenör som ska börja sälja hårdvara på nätet i konkurrens med de stora. Han visade upp en imponerande webbshop kopplad direkt till ett 2o-tal leverantörers lagersystem och ett back-officetänk i världsklass. Så långt gott och nog. Men den stora utmaningen är att få rätt trafik och affärer. Där ligger utmaningen, en webbshop som imponerar kan många bygga.Strategin för att få rätt sorts trafik (inte bara trafik) torde bli webbyråernas nästa utmaning.

Läs mer