24MX: ”Sverige kan vara för litet för e-handel”

Postad av den 18 Jun, 2014 i Blogg | 0 kommentarer

 

Inför en utbildning i e-handel i början av året så sökte jag en intervju med en e-handlare som uppfyllde tre krav: Snabbväxande, nischad och med någon form av ambition att förändra branschen.
Valet föll på Daniel Petersen, medgrundare och VD på 24MX, e-handel med tillbehör och reservdelar för MC. Bolaget startade 2009 som en e-handelsidé och har idag över 100 anställda och en omsättning på över 180 Mkr och har över 100 anställda.
Jag fick en halvtimma med Daniel i telefonen som också ger ett och annat tips till andra e-handlare:

-Vad är det som har gjort att ni har växt?
-Vi har satsat på marknadsföring och på att bygga ett starkt kunderbjudande som inte bara baserar sig på priset. Genom att jobba med hela värdekedjan mot kunden, bygger vi en struktur som är lönsam och ger oss en bra grund för att kunna expandera.
24MX har två delägare Daniel och Stefan (bilden).
-Vi startade 24MX 2009, då hade redan Stefan hade ett e-handelsföretag inom MC sedan 2005 och kunde e-handel. Vi såg möjligheten att göra något inom MC på nätet och 2010 köpte vi upp ett bolag som var extremt nischat. Stefan hade med sig erfarenheter från import och bra kontakter. Jag hade kunskap om marknadsföring och hur man driver ett större bolag, berättar Daniel.

Daniel-och-Stefan-MX24
Sverige för litet för e-handel?
-Men Sverige kan vara för litet för många e-handlare, vi behöver fylla på med övriga norden och få volymer för att få rätt inköpspriser. Idag säljer vi 55% utanför Sverige.  Som logistiken har utvecklats så tycker jag det är relativt enkelt gå in i andra marknader. Har man produkter som passar, översatta texter och en lokal kundtjänst så tycker jag att varje e-handlare borde satsa på det.

24MX finns idag i 10 länder och just nu står Tyskland i fokus:
-För oss ser konkurrensen helt annorlunda ut i Tyskland. Där möter vi jätteaktörer på vårt område som driver sina bolag väldigt proffsigt. Här i Sverige är den traditionella MC-handlaren ett litet familjeföretag som oftast drivs mer med passion än med företagsekonomiskt fokus. Vi på 24MX har skapat oss en nisch inom motorcrossen och där är ingen i Tyskland ens i närheten av vårt sortiment. Det ger oss en bra möjlighet att slå oss in där.

Varför har ni en markbutik i Älvsjö?
-Sanningen är att för några år sedan fanns det leverantörer som vägrade leverera till oss om vi inte hade en riktig butik, de sålde inte till webbutiker, hävdade de. Idag är butiken lönsam och står för ca 5% andel av total försäljning.

Hur ser framtiden ut för er del när det gäller fysiska butiker?
-Vi tror på det och vi kommer ha fler butiker, människor vill klämma och känna. Jag tror starkt på kombinationen fysiskt butik och e-handel, man anses mer pålitlig då som handlare.

Vad har ni för mix av internetmarknadsföring?
-Vi använder alla kanaler, eller så många vi kan. Hälften av försäljningen kommer från direkttrafiken eller organiskt sök.
Att skaffa nya kunder är dyrt och just nu får vi mest utdelning i Tyskland. Resultatet av Adwords varierar, det står för 15-25% andel av försäljningen så det är en viktig kanal. Sökorden konverterar väldigt ojämnt i Adwords, ett sökord som ger 15 gånger pengarna tillbaka här i Sverige kanske bara ger 4 gånger i Tyskland. När det kommer till investeringarna i betald marknadsföring på nätet måste man väga det mot hur mycket en kund är värd och räkna på återköpen.

Just nu gör 24MX en kampanj på hitta.se, en sk retargeting-kampanj: Om jag har besökt 24MX och tittat på produkter så visas exakt samma produkter i annonsen på hitta.se. Retargeting-tekniken är kanske den mest intressanta formen av banner-annonsering just nu och tekniken sprider sig också till andra marknadsföringsformer på nätet.

Vilket är ert största utvecklingsområde 2014?
-Helt klart att växa i organisationen bakom på ett vettigt sätt och varken bli anorektiska eller feta. Vi ser att många av våra kollegor inom e-handel tar in mycket kapital och många duktiga människor men även om försäljningen ökar, verkar det fortfarande vara få som lyckas vara lönsamma.

Vad vill du ge för tips till en blivande e-handlare?
-Om du tror att det finns en marknad för e-handel för dina produkter så gör det ordentligt från början. Det finns en vanföreställning om att det rasar in försäljning bara man har öppnat sin e-handel. Det är mycket mer komplicerat än så. Att driva e-handel framgångsrikt är mer utmanande än att göra samma sak med fysiska butiker.

I maj 2014 blev det klart att riskkapitalfonden Procutitas satsar i 24MX:s expansion och det kommenterar Daniel så här:
-Med en stark ägare får vi tillgång till det kapital och den kompetens som krävs för att bygga ett riktigt stort bolag. Målet är att blir marknadsledare i Europa.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *