7 tips för att stärka din konkurrenskraft på internet.

Postad av den 28 Maj, 2014 i Blogg | 0 kommentarer

I snart 15 års tid har jag jobbat med både stora och små sajter. Runt år 2000 blev det ganska tydligt att framgången för en hemsida gick via sökmotorerna. Då började en hel bransch skapas, sökordsoptimerarna! Från början handlade det om att lura Google att tro att sajten var bättre än den egentligen var, att sökordsoptimera sig förbi konkurrenterna med länkfarmar och duplicerat innehåll.
Alla de här sätten att göra sin sajt bättre än den egentligen är, jobbar flera hundra superproffs på Google med att komma runt. De tätar hål efter hål och skickar ner hemsidor i källaren om de inte följer de riktlinjer Google sätter upp hur en hemsida ska byggas och marknadsföras.
I den senaste uppdateringen av Googles algoritm blev det mycket tydligt att Google nu ratar sajter med dåligt eller upprepat (duplicerat) innehåll. Bl a har eBay rasat ner i sökpositioner i och med denna uppdatering.

”Don´t be evil”
Man kan inte annat än säga att hela internet är beroende av att Google fungerar. Det är en samhällsangelägenhet snarare än ett företagsekonomiskt faktum. Dessbättre är det väldigt enkelt att följa Googles riktlinjer, det krävs bara engagemang och kunskap om man ska göra ett bra jobb i hård konkurrens.
Googles slogan är ”Dont be evil” och det är riktat främst till dem själva i sin medvetenhet att de faktiskt är världens viktigaste informationskälla. Men ”Don´t be evil” har också något att säga till som hemsidesägare: Tänk kundnytta och användarvänlighet, det kommer du väldigt långt med. Här är några tips:

1. Sätt dig i båten som kund och granska din hemsida kritiskt. Får kunderna den information de behöver? Är vi tillräckligt krispiga i säljbudskapet? Leder vi besökaren mot avslut (konvertering)?

2. Se till att du har mycket innehåll på hemsidan. Om du har mer innehåll i pappersbroschyrer än på hemsidan så är det en tydlig väckarklocka.

3. Uppdatera hemsidan. Om du inte kan, ta hjälp!

4. Är hemsidan byggd enligt Googles riktlinjer? Finns det hinder på hemsidan för sökmotorerna? Jag har gjort otaliga revisioner av hemsidor och på bara några timmar och med enkla åtgärder är det möjligt att öka synbarheten och säljkraften avsevärt.

5. Lär dig webbstatistik. Bestäm dig för några nyckeltal du följer över tid. Sträva efter att ständigt öka trafiken.

6. Googla ditt företag och dina nyckelord och se till att ha koll på dina positioner.

7. Hitta ditt sätt att jobba med Facebook, Google +, Youtube eller andra sociala medier. Hittar du rätt kommer du få ett stort försprång mot dina konkurrenter som inte lagt ner tid på sociala medier.

Att använda SEO-företag
De flesta SEO-företag (sökordsoptimerare) gör bra nytta för din hemsida. En av de största vinsterna med ett samarbete med ett SEO-företag är att du har frågan om din synbarhet i sökmotorer på bordet. Förhoppningsvis ringer projektledaren dig en gång i kvartalet och går igenom rapporterna. Du lär dig mer och mer om dina möjligheter och får fokus på din hemsida. När det kostar så bryr man sig. Så enkelt är det.

Nu till mitt erbjudande:
Jag och mina partners erbjuder revisioner av hemsidor ur ett sökbarhetsperspektiv. Om du inte själv genomför de åtgärder vi kommer fram till så hjälper vi dig med det. Ibland rekommenderar vi ett samarbete med ett passande SEO-bolag, ibland räcker det att genomföra de åtgärder vi föreslår genom revisionen. Kort och gott så jobbar jag helt oberoende och står till 100% för tanken att en hemsida ska stå kundens sida. För faktum är att det inte är DIN hemsida, det är KUNDENS hemsida!

Kontakta mig för ett förutsättningslöst samtal som kan förändra dina affärer! Vill du ha referenser så ordnar jag det.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *