8 av 10 företag laddar besökaren fel i Google

Postad av den 17 Feb, 2013 i Blogg | 0 kommentarer

Tiden är förbi då vi skrev www när vi ville komma någonstans på Internet. Nu svarar Google direkt i adressfältet i webbläsaren och vi klickar på första bästa länken i sökresultatet. All tillgänglig webbstatistik visar att sökningar på företagets namn är den absolut vanligaste sökningen för att komma hemsidan.

Krasst innebär det att företagets startsida är Google. Ur det perspektivet är det märkligt hur många företag med starka varumärken tycks vara helt oförstående inför att de ”laddar” sina besökare i sökmotorerna. Min bedömning är att 8 av 10 företag som i andra kanaler kommunicerar dina varumärkesvärden inte har tänkt ett skvatt på att kommunicera dem i Google – undantaget är e-handel.

Vi kollar hur några branscher beter sig:

Först ut är telekom-branschen. De här aktörerna förväntas vara bra på internet-kommunikation men startsidornas titlar (som är det första besökaren ser i Google) visar att 3 av 4 har dålig koll:

digitalt avtryck telekom

Nästa bransch – bilbranschen – är nästan pinsam att studera. Är det någon bransch som verkligen behöver trumma sina varumärkesvärden för kunderna så är det väl bilbranschen? Jag har Googlat samtliga bilmärken på svenska marknaden och jag blir uppriktigt förvånad!  Ingen, absolut ingen, tar vara på möjligheten att ladda kunden med något som kan påminna om genomtänkt kommunikation:

bilbranschen digitalt avtryck

Okey. Finns det någon bransch som förstår det här med Google-kommunikation? Att ladda besökaren före klicket till hemsidan? Ja, tack och lov. I e-handeln kan man tala om magi i sidtitlar:

ehandel sidtitlar

Vad är slutsatsen av det här?
Min slutsats är glasklar: Det är inte många företag som har koll på beteendet på nätet och hur viktigt det är att jobba med varumärket redan i Google. Sökordsoptimerings-nojan (som gör att företag lägger in sökord i titeln på startsidan) har fått företagen att helt missa att de flesta sökningarna ändå sker på företagets namn, speciellt gäller det stora varumärken som t ex bilmärken. Men en tröst i sammanhanget är att det här är enkelt att åtgärda, bara man har kunskapen. Hör av dig om du behöver hjälp.

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *