Big Data-racet har börjat!

Postad av den 31 Maj, 2016 i Blogg | 0 kommentarer

Luncher med Johan Bollman brukar ge en del att fundera på. Om man som Johan vandrat vägen från Eniro till entreprenör inom internetmarknadsföring så får man anta att han har en del koll på vad som krävs för att leverera besökare till småföretagare i landets alla hörn.
Vid sidan av de stora drakarna håller hans bolag Intelligent Marketing på att utveckla ett system som ska automatisera annonseringen på nätet. Då kan man fråga sig ”Varför då?”

-Nätet översvämmas av annonser och ska man ha någon chans som annonsör idag så gäller det att visa rätt annons för rätt person, säger Johan medan han skissar en modell över hur systemet fungerar.

IMG_7347

Men att just komma dit, att rikta rätt annons till rätt person är ingen enkel match. Vi rör sig kors och tvärs på nätet och beter oss inte konsekvent. Det skapar komplexa mönster och enorma mängder statistik.

-Det är en omöjlighet att hantera all data manuellt och försöka få ut något vettigt av det. Det behövs maskiner för att analysera datan och välja rätt kanal och budskap för att publicera annonser och det måste ske i realtid om det ska vara någon nytta med det, menar Johan.

Datadriven marknadsföring

Där kommer begreppet Big Data in – eller datadriven marknadsföring . Stora datorer och avancerade program som skapar mönster av målgrupper och deras beteende på nätet utifrån cookieinformation som är insamlad på datornivå. Systemen väljer budskap och kanal automatiskt och optimerar kampanjen utan mänsklig inblandning. I den bästa av världar.

Kapplöpningen om att samla information om besökarna har bara börjat. Längst upp på toppen står naturligtvis Google som i snart två decennier samlat enorma mängder data om besökare via t ex Google Analytics, Adwords och deras söktjänster. På så sätt kan annonsörer idag rikta budskap till målgrupper t ex i Google Display Network. Även i Facebook kan man tala om annonstjänster som använder Big Data för att rikta annonserna rätt.

Relevanta annonser minskar irritationen

Men nu rör sig också mindre annonsaktörer mot datadriven marknadsföring. Orsaken är helt krasst att massor av den digitala marknadsföringen är spill, precis som en tidningsannons; Alla är inte intresserade av en annons från ett parfymeriaffär eller en bilfirma.
På en datorskärm – och framförallt i en mobiltelefon – är ytan begränsad och annonsörerna trängs om utrymmet till besökarnas förtret. Internetreklamen upplevs som störande men med relevanta annonser minskar irritationen. Dessutom rör sig besökaren kors och tvärs på nätet och i vissa kanaler är de inte alls mottagliga för annonsbudskap medan det fungerar bättre i nästa kanal. Och det beteendet kanske är helt annorlunda imorgon.

I kölvattnet har en mängd nya begrepp dykt upp och det blir sannerligen inte lättare för annonsörerna att veta vad de ska satsa på och hur mixen av den digitala marknadsföringen ska se ut. Bara den här bilden som ska förklara det nya sättet att annonsera kan ju få vilken lokal annonsör som helst att känna sig dum:

BiXmepsCEAAkbGF

 

Teknikerna har rodret

Nåväl, det är inte första gången marknadsföring på nätet börjar med tekniktänk. Vi är vana vid det här laget att internet i första hand är teknik och de som tar rodret i början är tekniskt tänkande. Efter ett tag tar marknadsförarna över retoriken och begreppen blir  begripliga, lagom till de första barnsjukdomarna är borta.

Digital råttfälla dödar cookies?

Ska vi tro på profeterna om datadriven marknadsföring? Ska vi tro på att maskinerna tar över valen av målgrupp och vilket budskap vi ska presentera? Svaret är ja.
Komplexiteten idag att nå rätt målgrupp på ett logaritmiskt växande internet kräver analyser av enorma mängder data. Google och även Facebook har börjat och ingen kan säga mer än att det fungerar rätt så bra redan nu.

Integritetsfrågan kommer dock som en  baksmälla. Användarna är kloka och ligger i regel ett steg före. Adblockers har nästan blivit en folkrörelse och jag bara väntar på någon sorts digital ”råttfälla” som dödar annonscookies i webbläsaren.

Vi lever onekligen i en spännande värld men det är heller inte helt enkelt att vara annonsör 2016.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *