Den sociala besvikelsen

Postad av den 11 Sep, 2014 i Blogg | 0 kommentarer

Det börjar bli en besvikelse för många hur dålig genomslagskraft sociala medier har på trafiken till sajten. Studier i USA visar att det i snitt är 5% av trafiken till hemsidan som kommer via sociala medier. Är det värt mödan? undrar allt fler företag.

social besvikelseSjälva poängen med sociala medier är inte att länka besökaren till andra sidor. I sociala medier umgås vi och får intressanta inlägg från personer (och i viss mån företag) som vi gillar. Att studsa ut från Facebook och titta på en länk stjäl tid och det ska mycket till för att göra det. Oftast är det skratt och underhållning som leder till att man klickar på en extern länk i t ex Facebook.

Sökordsoptimeringsföretagen och Google gottar sig och vänder de låga siffrorna till sin fördel. Då har de missat en viktig poäng och det är att marknadsföring på nätet i första hand är kommunikation som kan mätas i klick. I Facebook mäter man räckvidd, i Adwords mäter man klick.

Det är komplext att mäta kommunikation på Internet och det bästa sättet att göra det på är att utgå från teorin om Det digitala avtrycket. Då blir Google Analytics ett av flera instrument och man slipper fastna i klick-träsket.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *