Det är nu det händer…

Postad av den 4 Aug, 2009 i Blogg | 1 kommentar

World wide web fyller 16 år och nu börjar förändringarna i det digitala samhället få ekonomiska konsekvenser. Här är några trender:

1. E-handeln gör att allt fler företag tvingas sänka sina marginaler för att möta konkurrensen. Jämförelesajterna ökar sin betydelse både för konsumenter och företag. Lönsamheten för t ex elektronikjättar som Siba och OnOff är tveksam.

2. Konsumenterna använder nätet aktivt i konsumtionen. Jämföreslsesajterna växer i betydelse för konsumenter och företag. En produkt med låg ranking eller fel pris har små chanser att sälja.

3. Sociala medier sopar mattan när det gäller trafik och etablerade företag måste gå utanför sina egna hemsidor för att skapa trafik. Vi ser t ex hur Dell Outlet
försöker tjäna pengar i Twitter och Facebook.

4. Medieföretagen har det tufft att få till ekonomin på webben. Intäkterna från traditionell annonsering går ner mer än de digitala intäkterna ökar. I USA talar man om tidningsdöd…

5. Svenska företag blir mer tillgängliga för utländska konsumenter. Undersökningar från HUI visar att 25% av svenska företag ser ökade intäkter från utlandet pga den gynnsamma valutan.

6. Google är direkt avgörande för trafiken och intäkterna på många sajter. Det blir också dyrare att få rätt besökare, kampen om besökaren tilltar när 10.000 nya hemsidor tillkommer på Internet varje dag.

7. De mest lönsamma företagen är digitala. Läs t ex om Blockets fantastiska resultat på DN.se.

8. Streaming vinner över nerladdning. ITunes får konkurrens av Spotify. Nerladdning kräver mer av användaren, streaming är det som gäller.

Vilka fler trender ser du? Kommentera gärna!

Tack Henrik för din kommentar, självklart måste varje företag ha en digital strategi för sitt varumärke.

En kommentar

  1. Bra Roger. Fler trender inkluderar:
    – Alla varumärken kan drabbas och gynnas på ett obegränsat antal olika fronter samtidigt. Var som helst och när som helst kan t.ex. en grupp uppstå som älskar/hatar; ett blogginlägg, en tweet (Twitterinlägg) etc och genmslaget av detta är heltoberoende av företaget och dess jurister.
    – Byggandet av varumärken är flerfrontat och kan således falla som ett korthus om många samtidigt har på fötterna för att fälla
    – På samma sätt kan varumärken växa sig starka av olika anledningar

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *