Det digitala varumärkesavtrycket

Postad av den 7 Maj, 2010 i Blogg | 1 kommentar

Allt som skrivs om dig som person eller som företag på Internet bildar ett digitalt avtryck som återspeglar sig i sökresultatet i Google. En signerad bloggpost, ditt namn på företagets hemsida, inlägget i gästboken på fotbollslagets hemsida… Allt förevigas i ett avtryck.

Ett digitalt varumärkesavtryck kan vara positivt eller negativt laddat. Ett intressant varumärkesavtryck att följa över tid är t ex Mcdonalds. Somliga dagar är det positivt laddat men inte sällan finns artiklar om svartjobb, chefer som tvingas sluta mm. Naturligtvis har Mcdonalds full koll på detta och ett bra sätt att motverka negativa digitala avtryck i sökmotorerna är att ha en riktigt bra hemsida som uppdateras ofta och är sökmotorvänlig.

Det troligen Mcdonalds har upptäckt vid det här laget, är att deras egentliga ”hemsida” – det kunderna först möter – är Google-söket. För hur det än är så etableras sakta men säkert beteendet att googla fram även en känd webbadress, många webbläsare har dessutom den googlesök direkt i adressfältet.

Googla på dej själv och håll koll på ditt personliga varumärkesavtryck. Och hur gör man om det är negativt då? Just det – agera i sociala medier, skriv signerade artiklar, be andra skriva om dej så puttar du sakta men säkert mota bort negativa länkar från första sidan i google, eller ring ett SEO-företag och ta hjälp.

En kommentar

  1. Mycket bra Roger. Varje dag pratar jag om digital identitet men "digitala varumärkesavtrycket" är mycket bättre. Det kan få den mest inbitna offline personen att förstå

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *