Case: Hur print, Google och hemsida samverkar i en kampanj

Postad av den 5 Dec, 2014 i Blogg | 2 kommentarer

Reklam ska synkronisera mellan olika kanaler. När print är huvudmediet och ingen understödjande betald nätreklam köps till, då blir det spännande! Här är ett case från SBF (Sveriges Begravningsbyråers Förbund) som jag jobbar för.
Förra våren genomfördes en kampanj i kvällspress och magasin för Livsarkivet med budskapet ”En hyllning till livet”.
Att annons och kampanjsida ska ha samma budskap är hygienfaktor. Men det räcker inte. Även sidtiteln på hemsidan ska innehålla kampanjbudskapet, först då kan man säga att man har ”synkat budskapet”.
Varför är det viktigt? Jo, 9 av 10 går via Google till hemsidan och det är i sökresultatet du ”laddar” besökaren med ett ingångsvärde – det är självklart att kampanjbudskapet ska visas där.

Kampanjbudskap i print:

 

 

Kampanjbudskap på söksidan:

 

 Kampanjbudskap på målsidan:

Livsarkivet

 

Hur gick det för hemsidan?

Det gick alldeles utmärkt! Diagrammet från Google Analytics visar hur antalet besök på sidan lyfte till en ny nivå under kampanjen och permanentades där.
Det är ett bra kvitto på att en renodlad varumärkeskampanj kan leda till bra tillväxt på hemsidan om man gör läxan rätt.

Hur gick det för print?
Naturligtvis genomförde vi en obs-mätning med RAM och här är resultatet för kvällspress. Linjen i tabellen visar medianvärden för varumärkeskampanjer. Titta speciellt på stapeln för nytta, känslomässig reaktion och besöka hemsida.

Vad kan man dra för slutsatser av det här?

Print fungerar bra för att öka kännedomen och leda trafiken till hemsidan, givet att annonserna ger höga observationsvärden och har en högt upplevd nytta. Att budskapet ”En hyllning till livet” ska genomsyra allt från print, Google till landningssida är inget man kan bevisa skapar större genomslag. Men motsatsen är däremot svår att försvara.

 

2 Kommentarer

  1. Bra jobbat Roger, så här borde fler företag tänka när de gör kampanjer.

    • Tack Staffan, det finns faktiskt rätt bra sätt att driva trafik till en hemsida som går bortom Adwords och Facebook.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *