Fokus på sökmedier banar vägen för traditionella medier

Postad av den 13 Sep, 2011 i Blogg | 0 kommentarer

Sökordsoptimeringen kan jämföras med influensa-vaccineringen: Alla står i kö för en dos som ska öka motståndskraften från av att vara osynlig.

Men nätet i sig är ingen patent-plattform för att öka kännedomen om varumärket. För kommersiella aktörer så är och förblir nätet en instrumentell plattform där efterfrågan möter utbud.
Och när efterfrågan möter samma utbud från flera aktörer så blir associationerna till varumärket avgörande för köp.

Varumärkesbyggnad via sociala medier passar långt ifrån alla, banner-annonsering funkar men inte tillräckligt bra och sökmedia är för folk som letar. En mix ger förvisso effekt men vad är det att jämföra med en bred nationell tv-kampanj kombinerat med utomhus, radio och dagspress?

Om ett år kommer traditionella räckviddsmedier få mer reklam från nätbutiker och stora sajter som upptäckt att bra positioner i Google inte räcker för att få igång affärerna. Konkurrensen i Google är helt enkelt för hård och skapar inga associationer till varumärket.

Låt mig ta ett exempel:
När Hemnet lanserades och plattformen för att köpa hus blev nätet, vem trodde då på allvar att mäklarna skulle öka tidningsannonseringen år efter år?
Men facit blev att behovet av varumärkesbyggande reklam blev enormt då utbudet likriktades och konsumenten bara orienterades bland objekt där mäklarnas varumärken bleknade bort.

Samma sak håller på att hända med Svensk e-handel.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *