Förs kampen om läsarna med ögonbindel?

Postad av den 14 Jan, 2009 i Blogg | 0 kommentarer

För hur-många-gånger-i-rad-som-helst läser jag i morgontidningen hur man som arbetslös ska få pengarna att räcka till efter jul och före jul läser jag hur man ska göra fattig-mans-pynt till julgranen. Men med hänsyn till läsarnas demografi, så borde tidningen vara full med placeringstips och var man köper det mest exklusiva julgranspyntet. De som inte har råd att betala räkningarna har slutat läsa tidningen för länge sedan – förs kampen om läsarna med ögonbindel?

Nog finns det strategier i mediehusen hur man ska möta målgrupper och behov, men jag kan tycka att för mycket vikt läggs på hur man ska nå ungdomar och för lite vikt på de faktiska målgrupperna som just nu känner sig någorlunda bekväma med tidningen, dvs medelålders och äldre som är relativt köpstarka. Den nödvändiga segmenteringen av produkten ”morgontidning” borde krypa fram nu i lågkonjunkturen och kanske någon funderar så här:

1. Folkets webb
2. De köpstarkas prenumererade papperstidning 3 dagar i veckan
3. Gratistidning 4 i veckan som en ”cross-over” över båda segmenten.

Om man lyckas få läsarna med sig på tåget skulle det här vara ett lyckokast. Upplagan på prenumererade papperstidningen lär halveras men å andra sidan kommer varenda bilhandlare och mäklare att dregla efter annonsplats om man säkerställer ”de feta plånböckerna” inom en region. Webben och gratistidningen kommer nå massorna med spets på ”folk i farten” och ”bråttom-familjerna” men också ha en hög dubbelläsning mot den prenumererade tidningen. Naturligtvis ska gratistidningen vara distribuerad på morgonen, 4 dagar i veckan.
Annonsörerna då? De jublar när tidningen äntligen presenterar strategier för att nå den breda massan igen.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *