Google Analytics mäter snart ditt kylskåp

Postad av den 24 Maj, 2013 i Blogg | 0 kommentarer

Wednesday Relations konferens om Google Analytics blev fullsatt. 450 webbanalytiker fick en heldag med djupa kunskaper och handfasta råd, bl a från Google Analytics skapare Paul Muret.
Google Analytics tar flera viktiga steg för att förbättra analysen av beteende och trafikkällor. Men det mest intressanta är Universal Analytics där man kan använda statistiken i vilken dator som helst med uppkoppling mot internet. Det gör det t ex möjligt att generera en kupong på hemsidan med en användarkod som butiksdatorn läser av – och vips blir köpet loggat i Google Analytics! Det är är en efterlängtad koppling mellan köp online och köp i fysisk butik. Nu börjar alltså resan för Analytics ut i den fysiska världen. I praktiken skulle det vara möjligt låta Universal Analytics mäta hur många gånger din kylskåpsdörr öppnas under en månad.
Vi kommer kanske får se Google Analytics utvecklas till ett universellt analysverktyg för all kvantitativ data, vem vet.

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *