Google har skapat 1.000 jobb i Sverige

Postad av den 3 Maj, 2014 i Blogg | 0 kommentarer

Drygt ett 50-tal företag i Sverige jobbar direkt med Googles annonsprodukter och sökordsoptimering. En intressant fråga är hur många svenskar som sysselsätts av faktum att Google existerar. Jag gissar att det är drygt 1.000 personer.

Om man dyker ner i de företag som säljer sökordsoptimering och Googles annonsprodukter så hittar man bl a följande:
Clearsense med 121 anställda (440 mkr i omsättning),
Jajja med 90 anställda (83 miljoner i omsättning)
Getupdated över 70 anställda (75 mkr i omsättning)
Mediaanalys med över 60 anställda (57 mkr i omsättning)
Till det kommer företag som delvis jobbar med SEO med en eller ett par heltidsanställda, t ex webbyråer och e-handelsföretag. Därtill kommer de som är anställda av ett e-handelsbolag eller en större hemsidesägare och som i huvudsak jobbar med att se till att hemsidan är google-vänlig, analysera webbstatistiken och kanske köra företagets Adwords-konto. Och sedan har vi alla konsulter (som jag).
Blandar vi sedan in personerna på Eniro och inom morgonpressen som delvis säljer Adwords, då snuddar vi nog 1500 personer. Alla de här jobben har skapats inom en 10-årsperiod.

Hur ser framtiden ut?
Ljus skulle jag vilja påstå. De maskinella metoderna för sökordsoptimering börjar avta i takt med att Google stramar åt möjligheterna att ”fuska” sig till bra positioner. Det gör att hela branschen nu svänger mot onpage-optimering (jobba inne på kundens sida) och försöker få kunderna att satsa på ett bra innehåll. Den utvecklingen gynnar alla, inte minst besökarna som landar på mer relevant innehåll.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *