Så väljer du huvudkanal i internetmarknadsföringen

Postad av den 30 Sep, 2015 i Blogg | 0 kommentarer

Sover din kund eller är hen vaken?
Engagemanget i dina produkter eller varumärke avgör vilken huvudkanal i internetmarknadsföringen som du ska ha.
Så här:galdDu säljer sådant folk och företag behöver, t ex datorer, hushållsnära tjänster, reservdelar till något, prylar som behövs, vanliga produkter och tjänster. Det finns ett engagemang hos köparen och i samtliga dessa fall så står SÖK i fokus. Sökordsoptimering och Google Adwords är givna förstahandsval.

 

soverDu säljer något nytt på marknaden eller självklara saker som livsmedel och lågprisprodukter som inte behöver vägledning före köp. Kunden visar ett lågt engagemang kring dina produkter. Du behöver inte bekymra dig så mycket om sökordsoptimering. Du behöver skapa uppmärksamhet med kampanjer istället. Banners och sociala medier är troligen en bra plattform.

Grunden i valet av huvudkanal i internetmarknadsföringen handlar alltså om i vilket behov kunden är av information före köp. När du har valt huvudkanal måste alltid marknadsföring på Internet kompletteras med ett målmedvetet bygge av av ett starkt digitalt avtryck.

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *