Johan Bollman om Maze Media och branschen

Postad av den 15 Feb, 2014 i Blogg | 1 kommentar

Jag har följt några företag som jobbar med Adwords-annonsering och sökordsoptimering i flera år. Några av dem har blivit viktiga bollplank.
Här i Örebro finns Maze Media och om man hör Johan Bollman berätta sin historia förstår man vilka utmaningar och hårt arbete som ligger bakom hans företag.

Det ska sägas direkt att kampen om kunderna är hård i den här branschen och det är inte alltid kunderna vet vad de köper. Det leder både till nöjda och missnöjda kunder, jag återkommer till det.

Johan märker att uppsägningar av avtalen inom internetmarknadsföring (IM) sker i förebyggande syfte när tiderna börjar bli sämre.
– Men det är ju då man verkligen behöver sin hemsida, menar Johan och har man väl tagit beslutet att säga upp ett avtal då kan det ta onödigt lång tid att komma igång igen. Då tror jag mer på att man faktiskt tar en paus i internetmarknadsföringen, t ex över sommaren.

Slopar bindningstiderna
Maze Media gör därför en ”Comviq” och slopar alla bindningstider och startavgifter, ett smart drag som han tror att fler i branschen kommer följa efter. Det kommer hela IM-branschen att må bra av och småföretagen kommer våga prova på i högre utsträckning. För hur vi än vänder och vrider på det så är det faktiskt telefonförsäljarnas idoga ringande till småföretagen som väcker en medvetenhet för att sökbarheten är viktig. Vilken skulle ringa en målerifirma och prata internetmarknadsföring om inte företag som Maze Media, Clearsense och Eniro fanns? Troligen skulle målerifirman aldrig bry sig om att marknadsföra sig på nätet eftersom de inte skulle komma i kontakt med kunskapen.

”Vi är inget SEO-företag”
Ett par gånger om året brukar jag och Johan Bollman träffas och det blir ofta ett samtal som rör sig mellan utmaningen att hålla jämna steg med Googles algoritmer samtidigt som det också pågår en kamp för att befria sig från Google. Varken kunderna eller IM-branschen vill vara helt beroende av Google för att lyckas, därför tas det ständiga steg att bredda produkterna.
Företag som Maze Media går därför mot helhetslösningar för kunderna och ganska nyligen har produktutbudet fått en ”total remake-over” där även produktion av hemsidor och kampanjer finns tillsammans med systemet Intelligent Marketing för att hantera annonser i Google, Facebook, LinkedIn, Eniro mm.

När jag kallar Maze Media för ett SEO-företag rättar Johan mig:
-Du kan inte kalla oss SEO-företag längre, det var flera år sedan vår verksamhet bara handlade om att skaffa bra positioner i sökmotorerna. Nu handlar det om att se till att kunderna har bra hemsidor med ett innehåll som skapar kundnytta och att den betalda internetmarknadsföringen blir effektiv. Därför är vi inget SEO-företag längre, vi är en internetmarknadsförings-byrå.

I sökoptimeringens tidiga historia skapade Jajja stora rubriker när de trixade till sig bra sökpositioner med nutidens mått mätt tvivelaktiga metoder. Då hade man inte den kunskapen som man har idag och Jajja fick ta de största smällarna i debatten som följde trots att många i SEO-branschen hade metoder som påminde om Jajjas. Sedan dess har smutskastningen på varandra i branschen fortsatt och så sent som förra veckan avspisade jag en säljare som ringde för en av mina kunders räkning sedan han utklassat en av mina SEO-leverantörer. Den dåliga säljretoriken leder bara till att man permanentar fördomarna om IM-branschen och skrämmer bort småföretagarna.
När jag tar upp den här frågan med Johan Bollman håller han med:
-Hela branschen är skapad av tekniker som har kunnat gömma sig bakom sina termer. Det gör det också lätt att smutskasta varandras lösningar. Men idag vill jag påstå att branschen pratar mer marknadsföring än teknik, så vi är på rätt väg.

Brister på kundsidan
Man kan inte bortse från att webben är teknik och så även internetmarknadsföring. Jag har gjort ett dussin uppdag för företag som känt att de inte har full koll på vad SEO-företaget egentligen levererar och tycker bara det är dyrt. Jag har inte i ett enda av dessa uppdrag funnit att SEO-företaget gjort ett dåligt jobb efter förutsättningarna. Tvärt om har de berättat för kunden hur de ska justera sidan för att den ska fungera bättre men ofta är det på kundsidan det har brustit, många gånger för att det helt enkelt är svårt att förklara och reda ut saker över telefon. Efter att jag har tagit ett par telefonmöten med SEO-företaget och kunden tillsammans så har det oftast rett ut sig till det bästa.

Forsätt att ringa och ”störa”
Jag hoppas att ni IM-företag som så ihärdigt ringer, säljer och skapar förutsättningar för svenska småföretag att synas i bruset, fortsätter att ringa och ”störa”. För det ni i praktiken gör är att höja medvetenheten och kunskapsnivån så att svenska företag kan bli bäst i världen på internetmarknadsföring! 

Det ska också sägas att morgontidningarna, bl a via Stampens satsning på 360, nu snabbt närmar sig IM-företagens tjänsteutbud. Det är bara att gratulera företagen som kommer få ännu fler samtal om världens viktigaste marknadsföringskanal.

En kommentar

  1. Clearsense är inte bara bedrägliga i sitt sätt att arbeta utan säljer likadant

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *