Klick-nojjan urholkar varumärken?

Postad av den 1 Dec, 2009 i Blogg | 1 kommentar


Awarness och observationsvärden, klassiska värden i all reklam, kommer bort i den allmänna klick-nojjan bland annonsköparna på Internet. Det finns intressanta studier som visar hur klick förhåller sig till observation av samma webbannonser och bilden visar att obs-värden sällan är linjära med klickfrekvensen.

Det finns en uppenbar risk att annonsköparna på nätet glömmer bort varumärkesbyggandet och bara ägnar sig åt reklam med direkt respons, som Adwords, Facebook-annonser osv. Följden kan bli att annonsören hamnar i pristräsket när man prioriterar ner att bygga varumärket i online-reklamen.

Diagrammet ovan kommer från RAM (Research And analysis of Media) och jämför samma webbannonser avseende klick och observation.

En kommentar

  1. Mycket bra inlägg och helt korrekt perspektiv. Hälsningar Kristoffer

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *