Mediesäljare rustade för att sälja digitalt!

Postad av den 14 Okt, 2015 i Blogg | 0 kommentarer

Under tre dagar har jag haft förmånen att utbilda de här glada mediesäljarna hur de ska möta sina kunder med digitala annonsformat.

Mot nya mål i digital annonsförsäljning för det här glada gänget!

Mot nya mål i digital annonsförsäljning för det här glada gänget!

Det är gratistidningarna Jordbruksaktuellt, Skogsaktuellt och Entreprenadaktuellt som gjort en större satsning på webben så nu är det dags att möta kunderna.
Första dagen handlade om grundläggande internetmarknadsföring, dag två pratade vi om egenskaperna hos banners och sista dagen sjönk vi ner i målgrupperna som deras sajter levererar.

Efter en redaktionell satsning och mobilanpassning har tillväxten i antalet besök varit 100% på ett år. Läget för att möta annonsörerna är alltså det bästa tänkbara.

För att få substans i säljsamtalen behöver  säljarna veta mer om kvaliteten på besökarna. Därför installerade vi Google Tag Manager före utbildningen och på så sätt kunde vi ställa upp besökarnas demografiska värden mot papperstidningens läsare. Vi matchade tidningens editioner mot besökarnas geografisk data i Google Analytics och skapade nya paket där webben förstärker och förlänger annonsörens budskap.

Med dessa nya verktyg i bagaget önskar jag säljarna lycka till!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *