Meganews, en print-dinosaurie

Postad av den 28 Jun, 2013 i Blogg | 0 kommentarer

Meganews, gigantiska skrivare som levererar veckotidningar och magasin på print-on-demand.
Nu är det verklighet. Med tv-journalisten Lars Adaktusson som vd rycker veckotidningsförlagen i det sista halmstrået med sina vikande upplagor.
I gallerian Mood i Stockholm står nu den första ”print-dinosaurien” och jag testade den.
På 2 minuter fick jag senaste MacWorld i min hand. Jag måste erkänna att jag blev imponerad av kvaliteten. Men som fenomen är Meganews en dinosaurie som inte hör hemma i Sverige 2013.

20130628-165646.jpg

Låg digital relevans
Veckotidningarna har inte lyckats på nätet, kanske är de sämst bland mediehusen när det kommer till hållbara digitala strategier. Därför är projekt som Meganews förståeliga men lik väl obegripliga ur konsumentperspektiv.
De enda ställena jag kan tänka mig att det finns tillräckliga behov är möjligen på flygplatser och då med all världens magasin. Mycket riktigt så kommer också de två nästa Meganews-enheterna att placeras på Skavsta och Landvetter.

Test
Användargränssnittet i Meganews-enheten är enkelt. Det jag saknar är en tydlig kundsupport, det handlar ju om upp till en hundring per magasin (samma pris som i handeln).
Kvaliteten är helt klart bra och laserprintern lämnar inget till övers att önska. Bilden visar ett äkta ex och ett printrat ex, det glansiga omslaget på det äkta exemplaret är inget man saknar.
Check för användbarhet, kvalitet och pris.

20130628-165735.jpg

Jag hoppas att Meganews snabbt får internationellt genomslag, det ser jag som den enda räddningen för en produkt som lanseras i Sverige med världens främsta internetanvändare.
Naturligtvis finns det många hoppfulla påhejare och själva hävdar Meganews att de minskar miljöbelastningen med 60% jämfört med dagens distribution.

Och vad säger Ludvig 14 år om Meganews?
– En cool grej för stunden.

 

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *