Mittmedia utbildar digitala coacher

Postad av den 26 Sep, 2013 i Blogg | 0 kommentarer

Just nu utbildar jag i internetmarknadsföring inom Mittmedia. Ett fantastiskt spännande uppdrag med de 20 vassaste mediesäljarna i Dalarna, Gävle, Hälsingland, Sundsvall, Ångermanland och Jämtland som så småningom ska bli Diplomerade coacher i Internetmarknadsföring.

De ska kämpa tre fullmatade utbildningsdagar, jobba hemma med att sätta ihop sitt eget utbildningsmaterial och redovisa sina arbeten.
Det här är såvitt jag vet den enda diplomutbildningen på området. Den är så klart helt anpassad efter mediehusens ambition att på allvar hjälpa lokala företag att hitta rätt i utbudet av digital marknadsföring. Den tredjedel av Sverige som Mittmedia täcker, kommer förmodligen ha den högsta andelen diplomerade coacher i internet-marknadsföring per capita i världen!

När de är klara ska de i sin tur lära sina kollegor SEM, SEO, retargeting och kommersiell kommunikation i sociala medier.
Jag är väldigt stolt över att ha fått Mittmedias förtroende.

 

Vem ska få jobbet gjort om inte tidningarna?
Förra året var jag med och startade morgontidningarnas intåg i Google Adwords tillsammans med Google, Matchcraft och Citygate. Sedan dess har flera mediekoncerner lyckats bra med att bygga upp kompetens och sälja sökordsmarknadsföring.
De etablerade aktörerna inom SEM lämnar idag konton bakom sig som omsätter mindre än 5-10.000 kr i månaden. Därför hamnar en stor del av småföretagen helt utanför den viktiga sökordsmarknadsföringen. Keybroker och Mediaanalys anser sig inte vara effektiva om de ska övertyga en bilhandlare i Örnsköldsvik att satsa 5.000 kr i månaden på Adwords, men det klarar säljarna på Mittmedia bl a för att deras system är anpassade för att köra mindre konton effektivt. Men mest – naturligtvis – för att de redan har kundkontakten.

Men vägen framåt stavas utbildning och det gäller inte minst kunderna. Inom ett område inom internetmarknadsföringen slår däremot ingen det lokala medieföretaget på fingrarna och det är inom mobil marknadsföring. Det finns nog ingen aktör som säljer reklam inom kategorin mobil marknadsföring har så mycket samlad erfarenhet som morgontidningarna.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *