Möt kunden rätt i mobilen!

Postad av den 27 Aug, 2016 i Blogg | 0 kommentarer

Nu googlas det mer från mobitelefonen än från datorn. Nästan hälften av besöken på e-handlarnas sidor kommer från mobiltelefoner.
Här kommer några tips på vad du bör tänka på för att möta dina besökare rätt i mobilen:

1. De flesta som besöker en hemsida från ett företag vill ha kontakt. Googlar du i din mobil så kommer ofta ett så kallat Google My Business-innehåll först med karta, telefonnummer och länk till hemsida. Det är smidigt för oss som besökare som då t ex kan ringa upp med en knapptryckning.
Har du tagit kontroll över hur ditt företag ser ut i Google med dina grundläggande kontaktuppgifter? Om inte så ska du se till att fixa det omgående. Här är en bra guide till Google My Business.bild1iphone
2. Du MÅSTE ha en mobilanpassad hemsida! För det första kan dina kunder uppfatta dig som omodern om de inte kan navigera på din hemsida från mobilen. För det andra så kommer din hemsida att rankas lägre av Google när sökningar sker i mobilen.
Google står alltid på användarens sida och de rankar sidor lägre om som inte uppfyller grundläggande krav som t ex mobilanpassning.
Så här kollar du om en hemsida är mobilanpassad (eller responsiv som följer skärmstorleken): Ta tag i kanten på webbläsarens högra sida och dra ihop fönstret. Se filmklippet:

3. I mobilen är det lättare att scrolla än att navigera mellan sidor. Var alltså inte rädd för långa startsidor med mycket information, så länge du är tydlig och använder rubriker, luft och färger som avgränsar. Här är ett exempel från byggbranschen (dra i sidan som ovan om du sitter på en dator tills du når minsta bredden).

4. Och slutligen: Bygg ingen app om du inte har ordentligt på fötterna. Konkurrensen är för hård och man använder bara en handfull appar även om de flesta har hela telefonen full av dem. För de flesta duger en mobilanpassad hemsida bra.

 

 

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *