Retargeting pånyttföder bannern!

Postad av den 16 Sep, 2013 i Blogg | 0 kommentarer

Den vanliga bannern eller webbannonsen är en ibland ifrågasatt reklamform. I den allmänna ivern att mäta allt får bannern ofta stryk av sökordsmarknadsföringen, Facebook och andra kanaler där responsen är synlig minut för minut.
Men nu kommer allt fler tekniker som gör bannern relevant och intressant. Retargeting är en av de nu viktigaste teknikerna för att ringa in sin målgrupp med banners.
Ett exempel ur verkliga livet:

Jag slösurfade på MX24.se och tittade på MC-delar, bl a MC-glasögon. Dagen efter när jag surfade på Aftonbaladets sportbilaga dyker det upp en annons med MX24:s logga och produkter ur deras webbshop. Inte vilka produkter som helst utan just MC-glasögon. Jag måste erkänna att jag var helt blind för resten av annonsbudskapen på sidan, men MX24 fick min blick direkt, trots att den inte hade en premiumposition.
Tekniskt så kan de flesta annonsnätverken leverera den här tekniken som kort innebär att den publicerar annonser från webbplatser som jag tidigare har besökt och produkter som jag har visat intresse för. På det här sättet blir banners mycket mer relevant för mig och MX24 lockar mig igen (…redan bortglömda sedan dagen före).

Det komlexa e-handelsköpet
Studier i USA visar ett ett köp i en e-handelsbutik ofta är ett resultat av en komplex interaktion av flera olika typer av internetmarknadsföring från kundens sida. Adwords, SEO, banners, sociala medier – det mesta finns med i bilden före ett köp och att bara stirra sig blind på fälten i Google Analytics där man mäter effekten av Adwords är att gå fel.
MX24.se har helt klart tagit rätt beslut när de satsat på retargeting av sina banners. Sedan är det rätt vassa även med Adwords fast lite sämre på de breda sökningarna i Googles organsiska sök.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *