Simultan-surfaren utmanar internetmarknadsföringen

Postad av den 21 Nov, 2012 i Blogg | 0 kommentarer

På nätet hänger vi medan vi gör något annat. Din stund på facebook sker i mobilen på väg mellan två möten eller i tv-soffan medan nyheterna går. Du passar på att handla bläckpatroner till skrivaren i köket medan pastan kokar och du tar med din iPad på toa.

Simultan-surfarna är här. De snabbt ändrade vanorna ställer nya krav både på sajterna och på internetmarknadsföringen:

3 simultan-krav på hemsidan

För alla hemsidesägare gäller det att hänga med nu. Simultan-surfaren använder 3 skärmstorlekar varje dag, det gör det bråttom att anpassa sajten till alla skärmstorlekar. Men sitter man fast i äldre plattformar och komplicerade layouter så är det inte snutet ur näsan. I förfärande många fall handlar det om att bygga om helt – om man inte nöjer sig med en avskalad mobilsajt. Det alternativet är bara en nödlösning, användaren kommer alltid att förvänta sig att du är komplett i mobilen. I skrivande stund är ca 20% av svenska sajter helt eller delvis mobilanpassade.

Exempel på responsive design

Det andra kravet är att det ställs högre krav på sökbarhet. Allt fler blir skickligare på att söka sig direkt till målet (undersidan) på din sajt via Google. Att vara komplett genomarbetad med sidtitlar, beskrivningar och nyckelord i texterna är en hygienfaktor som tyvärr allt för många missar.

Det tredje kravet är att det måste vara extremt enkelt att navigera till huvudinnehållet. Simultan-surfaren gör egentligen något helt annat (t ex lagar mat) medan besöket på din sida pågår. Tar det mer än 5 sekunder att hitta första relevanta länken att klicka på så är det risk för att pastan kokar över, eller i varje fall tålamodet. Jag tycker att det är klokt att man resonerar så, i varje fall kring huvudinnehållet.

Nya krav på internetmarknadsföringen

Google har en bit kvar när det gäller sponsrade länkar i mobilen. Just nu visas två Adwords-länkar i första screen och konverteringsgraden är allmänt lägre för Google i mobilen, sägs det. Å andra sidan kan man få telefon-länkar i annonserna vilket är bra.

Med  Facebook är det värre. Annonserna som smyger sig in i de mobila tidslinjerna irriterar. Men Facebook jobbar så det brinner för att hitta accepterade annonsformat . Vägen framåt för Facebook ligger troligen i ”premium-statusuppdateringar” snarare än gilla-kampanjer och rena annonser. Det nya är att man riktar sig till privatpersoner som nu kan betala för att göra sina statusuppdateringar synligare.

Mobila nyhetssajter växer snabbt och mediehusen funderar så det knakar hur de ska få plats med fler än en annonsör åt gången. Hur tillväxten på annonsutrymmen ska säkerställas och hur annonsformaten ska se ut sysselsätter ett tjog affärsutvecklare i landet just nu.

Häng med målgruppen

Hela poängen med att marknadsföra sig på simultan-webben är att du måste förflytta dig ut i publiken, du måste hänga med din målgrupp. Har de inte tid med dig i Google kanske de lägger några sekunder på dig i Facebook eller i Blocket. Det Digitala Avtrycket är en tanke som blir än mer relevant när man marknadsför sig mot simultan-surfaren.

Digitalt avtryck

 

För att börja någonstans, ställ dig frågan: ”Om jag inte har en hemsida, hur skulle jag nå min målgrupp på nätet då?” Där någonstans startar resan mot ett starkt Digitalt Avtryck.

 

 

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *