Sociala medier vinner annonsörerna?

Postad av den 25 Jan, 2017 i Blogg | 0 kommentarer

Annonsformaten i sociala medier utvecklas i en rasande takt. Annonsblockerare mattar ut många annonsörer som är vana att gå på stora sajter med sina annonser. Nu värvar sociala medier som Facebook och Youtube och allt fler tyngre annonskonton i takt med att möjligheterna ökar.

Facebook har länge haft effektiva gränssnitt mot annonsörerna, först med annonser, sedan sponsrade inlägg och nu med sofistikerade möjligheter att rikta annonserna mot olika målgruppe t.ex. med retargeting.
Eftersom Instagram ägs av Facebook så är det också möjligt att styra Instragram-annonser från annonshanteraren i Facebook. Instagram i sig växer stabilt och det gör även antalet success stories även bland små företag.

adset

 

 

 

 

 

Cisco spår att över 80% av internetrafiken är streamed video om 3 år. Youtube vädrar morgonluft och erbjuder InStream-annonsformat och TrueView-annonser, där targeting är inbyggt. Google äger Youtube så deras ”annonssystem” är i viss mån ihopkopplade vilket ger utmärkta möjligheter att rikta annonseringen. Youtube är en viktig kanal som tyvärr många svenska företag glömmer bort. Man behöver nödvändigtvis inte producera riktig film, det kan fungera lika bra med bilder som animeras och en bra röst:

Twitter har relativt få användare och låg tillväxt i Sverige. Det går självklart att annonsera och formaten påminner om sponsrade inlägg i Facebook och affärsmodellen påminner om Google Adwords med budgivning.
Då är Snapchat en mer intressant nykomling på annonsscenen om målgruppen är upp till 25 år. Det har hunnit bli det tredje största sociala nätverket i Sverige. Ännu så länge är annonsfunktionerna i sin linda och effekten är svår att mäta men. Snapchat bjuder heller inte på några virala succéer då inläggen och försvinner efter 24 timmar. Men just nu pratas det mycket om deras annonssatsningar och det kan vara svårt att tolka om deras case är relevanta eller ej.

Pintererst är en underdog dock med en väldigt liten marknadsandel i Sverige. Men e-handlare i USA har gjort bra ifrån sig i deras miljö och ökar användandet här i Norden så är det ett komplement till Instagram-annonsering.
pint

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *