Blogg

Internet of bees!

Postad av den 25 Okt, 2017 i Blogg
0 kommentarer

Internet of bees!

Min salige pappa köpte en hel biodling på 80-talet. Tre bisamhällen, honungslunga. Rubbet! Det var en hel värld av naturkunskap som mötte familjen som var involverade i projekt som att byta bidrottningar, jaga in förrymda bisvärmar och såklart den fina honungen där man kunde få olika smaker beroende på vilka blommor som bina hade pollinerat. Vem kunde tro att den här basala naturkunskapen kring bisamhällen och honungsproduktion skulle digitaliseras? Björn Lagerman från Lindesberg har gjort det. Först uppfann Björn en metod som mer än fördubblade effektiviteten i...

Läs mer

Internetmarknadsföringens metodik

Postad av den 31 Jul, 2017 i Blogg
0 kommentarer

I en längre artikel här nedan går jag igenom de olika marknadsföringskanalerna på Internet och redogör för deras grundläggande för- och nackdelar. Det är inget hokuspokus med internetmarknadsföring. Den vilar på samma tre fundament som all annan marknadsföring: 1. Att skapa kännedom om något 2. Skapa en positiv attityd kring ett varumärke 3. Att få något att hända. Dessa tre målsättningar gäller för all marknadsföring, från Coca Colas reklam från tidigt 1900-tal liksom deras senaste klipp på Youtube. Med detta i ryggen närmar man sig de olika kanalerna på nätet...

Läs mer

Gå min grundkurs i Google Analytics – på nätet!

Postad av den 21 Mar, 2017 i Blogg
0 kommentarer

Jag är en av  utbildarna på streamingsajten Diplomautbildningar och i dagarna släpptes min andra kurs: Grundkurs i Google Analytics. Målgruppen är marknadsförare som vill lära sig styra sin hemsida, leva med besökarna och utveckla sin marknadsföring. Min första kurs Grundläggande internetmarknadsföring fick snabbt 5 stjärnor av de som gått utbildningen som tar ca 2 timma med kunskapstest efter varje moment. Nu är det alltså dags för den naturliga fortsättningen: Hur man utvärderar sin hemsida och marknadsföring på nätet med hjälp av webbanalys i Google...

Läs mer

Hur e-handel blev till digitalisering hos Wurth

Postad av den 13 Mar, 2017 i Blogg
1 kommentar

Hur e-handel blev till digitalisering hos Wurth

Wurth är ett företag som många känner till. Iallafall i Örebro. Som en av de ledande leverantörerna av förnödenheter till bilverkstäder, bygg och industri så har de förstås en långsiktig satsning på e-handel. 2013 lyssnade jag på dåvarande marknadschefen Fredrik Holm som nyss hade startat e-handelssatsningen. Redan då pratade han omichannel och omstöpning av rollerna mellan säljare och butik när e-handeln gjorde sitt intåg. Fredrik var helt övertygad om att e-handel var framtiden och att det skulle locka nya kunder. Wurth var kloka nog att rekrytera Daniel Sundell som...

Läs mer

Sociala medier vinner annonsörerna?

Postad av den 25 Jan, 2017 i Blogg
0 kommentarer

Annonsformaten i sociala medier utvecklas i en rasande takt. Annonsblockerare mattar ut många annonsörer som är vana att gå på stora sajter med sina annonser. Nu värvar sociala medier som Facebook och Youtube och allt fler tyngre annonskonton i takt med att möjligheterna ökar. Facebook har länge haft effektiva gränssnitt mot annonsörerna, först med annonser, sedan sponsrade inlägg och nu med sofistikerade möjligheter att rikta annonserna mot olika målgruppe t.ex. med retargeting. Eftersom Instagram ägs av Facebook så är det också möjligt att styra Instragram-annonser...

Läs mer

Fort och fel i it-utvecklingen.

Postad av den 9 Dec, 2016 i Blogg
0 kommentarer

Upproren kring framhastade it-system börjar bli fler. Som en forskare på Göteborgs Universitet uttrycker det: ”Det är idag enklare att boka en resa till Katmandu (inklusive hotell och flygtaxi) än att göra en reseräkning eller attestera en faktura via GU” (Göteborg Universitets intranät). Så ser det ofta ut hos framförallt myndigheter men säkert också i många privata företag. Det finns en iver att effektivisera och tidsramarna för att ta fram it-lösningarna är oftast inte realistiska. Fort och fel. Men bara man skyddar sig bakom ordet ”digitalisering”...

Läs mer
Sida 1 av 3012345...102030...Sista »