Blogg

Så väljer du huvudkanal i internetmarknadsföringen

Postad av den 30 Sep, 2015 i Blogg
0 kommentarer

Sover din kund eller är hen vaken? Engagemanget i dina produkter eller varumärke avgör vilken huvudkanal i internetmarknadsföringen som du ska ha. Så här:Du säljer sådant folk och företag behöver, t ex datorer, hushållsnära tjänster, reservdelar till något, prylar som behövs, vanliga produkter och tjänster. Det finns ett engagemang hos köparen och i samtliga dessa fall så står SÖK i fokus. Sökordsoptimering och Google Adwords är givna förstahandsval.   Du säljer något nytt på marknaden eller självklara saker som livsmedel och lågprisprodukter som inte...

Läs mer

Middagsbjudningen i praktiken.

Postad av den 12 Aug, 2015 i Blogg
0 kommentarer

Förra veckan skrev jag om hur man ska behandla sin Facebook-sida som företag. Middagsbjudningen stod som metafor och nu tänkte jag visa hur det fungerar i praktiken i ett ämne som rör oss alla men som inte är helt lätt att kommunicera: Begravning och sorg. Som många säkert vet så jobbar jag för Sveriges Begravningsbyråers Förbund som förenar över 400 begravningsbyråer över hela landet. Att kommunicera ämnet begravningar till svenskarna är en fantastisk utmaning.  Samtidigt som man ska närma sig ämnet försiktigt ska man uppvisa mod och inte vara rädd för att ta tag i...

Läs mer

Middagsbjudningen i sociala medier

Postad av den 7 Aug, 2015 i Blogg
0 kommentarer

I takt med att informationsmängden ökar och konkurrensen om användarna hårdnar, så krävs allt mer av att innehållet riktar sig direkt mot målgruppen. Det genomsyrar alla sociala plattformar, sökmotorer, hemsidor och e-postkommunikation. För att ta Facebook som exempel så premierar de inlägg som börjar gillas. Det spelar ingen roll hur många gillare man har på sin sida, varje enskilt inlägg värderas och premieras efter kvalitet. Här är ett exempel från samma tidslinje – de stora skillnaderna i räckvidd och antalet klick visar att inläggen hade olika...

Läs mer

Programmatic annonsköp – hett men inte nytt!

Postad av den 24 Mar, 2015 i Blogg
0 kommentarer

Inget i den digitala annonsvärlden är hetare just nu än programmatic. Annonsörer tror att det är en ny uppfinning som återuppväcker displayannonseringen, men sanningen är att tankarna (och konkurrensen) kommer från Google Display Network som funnits i olika skepnader sedan 2003. Det handlar alltså om självbetjäning av annonsköp där man själv bestämmer hur mycket man är beredd att betala för en visning eller ett klick och på vilka sajter man vill gå eller vilka målgrupper annonsen ska rikta sig till. Det enda som verkar vara helt nytt i programmatic är real time bidding,...

Läs mer

Marknadsekonomer spår digital motreaktion

Postad av den 17 Mar, 2015 i Blogg
0 kommentarer

För fjärde året har jag haft förmånen att utbilda marknadsekonomerna på Nercia i digital marknadsföring och e-handel. De flesta eleverna jobbar med sälj och marknadsföring och pluggar på deltid. Skarpa hjärnor från verkligheten med andra ord. En grupp undervisas i Norrköping och den andra i Örebro. Varje år ställer jag samma fråga till båda grupperna: ”Vilka nya tjänster och beteenden kommer inom en femårsperiod som resultat av det digitala samhället?” (resultatet av förra årets fråga kan du läsa här). Tidigare år har man flitigt diskuterat nya...

Läs mer

Fler diplomerade coacher i Internetmarknadsföring!

Postad av den 13 Feb, 2015 i Blogg
0 kommentarer

Norran och Piteå-Tidningen har diplomerat 12 säljare i Internetmarknadsföring i min regi. I 3 dagar drillades de i styrkor och svagheter med olika typer av Internetmarknadsföring. Syftet är att kunna prata marknadsföring på djupet med lokala företag och kunna avgöra de verkliga behoven. På tidningar som Norran och PT är fortfarande räckvidden stark i print och det gäller både för säljare och kund att förstå hur och när print och digitalt ska användas för att ge bäst resultat. Okunniga kunder ger inga intäkter Många lokala annonsörer är förvirrade i den digitala...

Läs mer
Sida 3 av 3012345...102030...Sista »