Blogg

Case: Hur print, Google och hemsida samverkar i en kampanj

Postad av den 5 Dec, 2014 i Blogg
2 kommentarer

Reklam ska synkronisera mellan olika kanaler. När print är huvudmediet och ingen understödjande betald nätreklam köps till, då blir det spännande! Här är ett case från SBF (Sveriges Begravningsbyråers Förbund) som jag jobbar för. Förra våren genomfördes en kampanj i kvällspress och magasin för Livsarkivet med budskapet ”En hyllning till livet”. Att annons och kampanjsida ska ha samma budskap är hygienfaktor. Men det räcker inte. Även sidtiteln på hemsidan ska innehålla kampanjbudskapet, först då kan man säga att man har ”synkat...

Läs mer

Kul när det går bra för kunderna!

Postad av den 24 Nov, 2014 i Blogg
0 kommentarer

Mittmedia bildar skola när det gäller att öka de digitala intäkterna bland dagstidningarna. Nu är 15% av mediekoncernens intäkter digitala, rapporterar Medievärlden men målet är högre än så. Under några år har jag haft förmånen att jobba med säljarna i Mittmedia. Sist diplomerade jag dem i internetmarknadsföring. Stort grattis...

Läs mer

Omni förenklar vardagen

Postad av den 3 Okt, 2014 i Blogg
0 kommentarer

Ibland blir jag grymt imponerad av en app,  men jag måste medge att det är allt mer sällan. Kraven för att en app ska få stanna kvar i min telefon och ta upp hårddisk blir allt högre. Men en som får stanna kvar är Omni, nyhetstjänsten från Schibstedt som på ett utomordentligt sätt låter mig bevaka nyheter inom olika områden. Naturligtvis inrikes och utrikes toppnyheter men också ekonomi och teknik. Det känns trovärdigt nästan med en gång och gränssnittet är intuitivt. Annonserna är väl markerade och är kontextuella. SEB har gått in som storannonsör och verkar vara...

Läs mer

Den sociala besvikelsen

Postad av den 11 Sep, 2014 i Blogg
0 kommentarer

Det börjar bli en besvikelse för många hur dålig genomslagskraft sociala medier har på trafiken till sajten. Studier i USA visar att det i snitt är 5% av trafiken till hemsidan som kommer via sociala medier. Är det värt mödan? undrar allt fler företag. Själva poängen med sociala medier är inte att länka besökaren till andra sidor. I sociala medier umgås vi och får intressanta inlägg från personer (och i viss mån företag) som vi gillar. Att studsa ut från Facebook och titta på en länk stjäl tid och det ska mycket till för att göra det. Oftast är det skratt och...

Läs mer

24MX: ”Sverige kan vara för litet för e-handel”

Postad av den 18 Jun, 2014 i Blogg
0 kommentarer

  Inför en utbildning i e-handel i början av året så sökte jag en intervju med en e-handlare som uppfyllde tre krav: Snabbväxande, nischad och med någon form av ambition att förändra branschen. Valet föll på Daniel Petersen, medgrundare och VD på 24MX, e-handel med tillbehör och reservdelar för MC. Bolaget startade 2009 som en e-handelsidé och har idag över 100 anställda och en omsättning på över 180 Mkr och har över 100 anställda. Jag fick en halvtimma med Daniel i telefonen som också ger ett och annat tips till andra e-handlare: -Vad är det som har gjort att ni...

Läs mer

7 tips för att stärka din konkurrenskraft på internet.

Postad av den 28 Maj, 2014 i Blogg
0 kommentarer

I snart 15 års tid har jag jobbat med både stora och små sajter. Runt år 2000 blev det ganska tydligt att framgången för en hemsida gick via sökmotorerna. Då började en hel bransch skapas, sökordsoptimerarna! Från början handlade det om att lura Google att tro att sajten var bättre än den egentligen var, att sökordsoptimera sig förbi konkurrenterna med länkfarmar och duplicerat innehåll. Alla de här sätten att göra sin sajt bättre än den egentligen är, jobbar flera hundra superproffs på Google med att komma runt. De tätar hål efter hål och skickar ner hemsidor i...

Läs mer
Sida 4 av 30« Första...23456...102030...Sista »