Digitala Avtryck

Ett Digitalt Avtryck handlar om hur du möter dina kunder på Internet.

Att bygga upp ett starkt, positivt Digitalt Avtryck är den generellt viktigaste marknadsföringsformen på nätet. Det kan jag hjälpa ditt företag med. Tillsammans tar vi kontroll över hur du uppträder i sökmotorerna och planerar vilka källor du ska synas i. Så småningom kommer sökresultatet i Google spegla dig precis så som du vill att dina kunder ska uppfatta dig samtidigt som kunderna strömmar till när du visar upp dig i deras miljöer på nätet.

Så här byggde t.ex. Lindex sitt Digitala Avtryck vid en given tidpunkt:

Mer om Digitala Avtryck

För många företag är Google den första kontaktytan mot kunden. Därför börjar ofta arbetet med att ta kontrollen över sökresultaten.

Allt brus på Internet kring ditt företag eller dig som person fångas upp av Google: Det du skriver på din egen hemsida, det andra skriver om dig i bloggar och diskussionsforum, den information som finns om dig i online-kataloger som hitta.se och eniro.se, din profilsida i Facebook osv. Allt detta bidrar till ett sökresultat i Google som människor orienterar sig i och söker relevans för att surfa vidare. Ibland har sökresultatet låg relevans, dvs. man hittar inte exakt det man söker, men för det mesta träffar man rätt från början.

För ett varumärke som är laddat med vissa värderingar är det naturligtvis av högsta vikt att dessa värderingar genomsyrar sökresultatet. Det vore t ex inte så bra om en sökning på Volvo gav länkar som pekade mot dålig säkerhet när Volvo vill äga positionen ”säker” i bilvärlden. Därför börjar ofta arbetet med ett Digitalt Avtryck med att ta kontrollen över sökresultaten och se till att de ger en så bra som möjligt av ditt företag.

För andra företag är sociala medier, prisjämförelsesajter eller säljfönster som Blocket den första kontaktytan, då handlar det om lägga tid på rätt kanaler och utvärdera på rätt sätt. Inom e-handel är utvärderingen ganska enkel medan det krävs mer av webbanalysen för tjänsteföretag.

Kontakta mig så berättar jag mer.