Inlägg taggade "annonsering"
Case: Hur print, Google och hemsida samverkar i en kampanj
Reklam ska synkronisera mellan olika kanaler. När print är huvudmediet och ingen understödjande betald nätreklam köps till, då blir det spännande! Här är ett case från SBF (Sveriges Begravningsbyråers Förbund) som jag jobbar för. Förra våren genomfördes en kampanj i kvällspress och magasin för Livsarkivet med budskapet “En hyllning till livet”. Att annons och kampanjsida ska ha samma budskap är hygienfaktor. Men det räcker inte. Även sidtiteln på hemsidan ska innehålla kampanjbudskapet, först då kan man säga att man har “synkat...
Läs merMeganews, en print-dinosaurie
Meganews, gigantiska skrivare som levererar veckotidningar och magasin på print-on-demand. Nu är det verklighet. Med tv-journalisten Lars Adaktusson som vd rycker veckotidningsförlagen i det sista halmstrået med sina vikande upplagor. I gallerian Mood i Stockholm står nu den första “print-dinosaurien” och jag testade den. På 2 minuter fick jag senaste MacWorld i min hand. Jag måste erkänna att jag blev imponerad av kvaliteten. Men som fenomen är Meganews en dinosaurie som inte hör hemma i Sverige 2013. Låg digital relevans Veckotidningarna har inte lyckats på nätet,...
Läs merSökannonsörer organiserar sig, kanske…
Nu äntligen vänder Sveriges Annonsörer på frågan och lyfter upp sökmedier till en egen branschorganisation. Det är inte en dag för tidigt med tanke på att svenska företag spenderar 2,5 miljarder i sökmedier som Google. Vad kan man tänka sig att uträtta här? Ja, förhoppningsvis tar de uppgiften på allvar att lära småföretag sökmarknadsföringens betydelse och undviker att bli en klubb för inbördes beundrad kittlad på ryggen av storannonsörer och branschföretag. Vi kan hoppas att de ställer sig på barrikaderna och vågar sätta både standarder och...
Läs mer7 frågor och svar om tidningarnas intäkter på nätet
När tidningsannonseringen emigrerar till nätet så är det många frågor som ska hållas i luften. Här är de 7 viktigaste frågeställningarna – enligt Elverskog – som borde hålla varje annonschef vaken om nätterna: 1. Utveckla annonsformaten, mer intäkter per sidaEn papperstidning kan bära räckvidd åt många annonsörer samtidigt. En modern sajt kanske klarar att ge rimlig räckvidd åt ett 10-tal annonsörer på en dag som annonslösningarna ser ut just nu. Hur ska man komma runt det problemet? Ett svar på frågan är att ständigt öka trafiken så fler...
Läs merAdsense utvecklar annonsformaten
Nu når Adsense 66% av svenska internetanvändare och tar steget från textlänkar in i varumärkesannonseringen. Adsense är inte längre ointressanta textlänkar (som här till vänster…) som konkurrerar med sökordsannonseringen och drar ner CTR.en för Adwords.Nu mer är det ett komplett innehållsnätverk. Det är t ex möjligt att välja vilka sajter annonsen ska gå på, om det ska vara textlänk, webbannons eller rich media banner.
Läs mer