20 digitala coacher klara i Mittmedia!

Postad av den 27 okt, 2013 i Blogg | 0 kommentarer

Att gå från printreklam till webbreklam är en resa både för mediesäljare och annonsör. Det krävs taktfast ledning och medarbetare som kan sin sak och leder annonskunderna rätt.
Nu har 20 webbsäljare i Mittmedia diplomerats i sin roll som coacher i internetmarknadsföring. Med sig hem har de slipade utbildningsplaner med tydliga målbilder som ska få den digitala annonskakan att växa!


Diplomerade coacher i Internetmarknadsföring 2013 i Mittmedia, utan inbördes ordning: Erik Sundin, Joakim Mårtensson, Theres Lindström, Johannan Färdigh, Sebastian Speles, Johanna Lundin, Frida Engström, Fredrik Modin, Andreas Byström, Camilla Fäldt, Mattias Norberg, Göran Matzen, Jimi Eiremo, Richard Nylund, Maria Karlsson, Martin Hansson, Örjan Carlsson, Matilda Nygren, Pierre Åberg, Jonas Nilsson

Coachens roll i mediehuset
En diplomerad coach i Internetmarknadsföring ska tänka säljarnas kunder i första hand och inte sina egna. Coachen blir säljchefens instrument att hålla alla säljare uppe på den digitala spelplanen med utbildningar och löpande uppföljningar. Målet är att säljarna ska göra bra behovsanalyser på fältet och kunna ta ett resonemang med kunden, inte bara om mediehusets egna annonsprodukter utan om internetmarknadsföring i stort. Coachen har också grundkunskaper i webbanalys för att kunna titta in i kundens Google Analytics och på så sätt spåra effekter av den lokala marknadsföringen.

360
Hittills har produkterna inom internetreklamen varit komplexa och svåra att förklara. Det har varit ett hinder både för säljare och köpare. Det problemet har Stampen tagit tag i och utvecklat EN annonsprodukt som spänner över flera digitala annonsformer för att göra det enkelt för kunden. Annonsplattformen kallas 360 (tresexti). Jag vill kalla det den första digitala annonsplattformen som gör det ekonomiskt och praktiskt möjligt för mindre annonskunder att kliva in i internetmarknadsföringen på allvar. Promedia var första mediekoncernen som prövat 360 på fältet och här kan man läsa hur tjänsten är paketerad mot annonsmarknaden.

Entusiasm!
Vilken fröjd det har varit att få campera med det här proffsiga gänget i 3 dagar och kvällar! Det frigör en hel del tankar. Inte minst faktum att omställningen från print- till webbmarknadsföring handlar om överlevnad för både mediehusen och den lokala handeln. Det ligger ett stort jobb framför medieföretagen att utbilda sina annonsörer  i online-marknadsföring. Först kan de lokala företagen knappa in på kedjeföretagens försprång på det digitala området.

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *