Blocket passerar snart Aftonbladet.se

Postad av den 23 okt, 2007 i Blogg | 0 kommentarer

Koncernen Aftonbladets sajter tävlar sinsemellan om gunsten bland svenska internetanvändare. Det verkar som om Blocket vinner matchen – på sikt. Tänk om köp o sälj blir viktigare än nyheter?

Aftonbladet stagnerar
Aftonbladet pendlar mellan 3,8 och 4 miljoner unika webblöäsare per vecka och verkar ligga stabilt där. Men det är så stort och imponerande att de har svårt att kapitalisera trafiken fullt ut, kontaktkostanderna blir absurt låga (t ex 0,42 öre för Jobb24 på aftonbladet.se – det är absurt lågt…)

Blocket växer
Blocket har nu över 3 miljoner uw/vecka, imponerande 25 sidvisningar per besökare och en frekvens i besök som är högre än den samlade dagspressen. Tillväxten verkar inte ha avtagit i den grad som hos aftonbladet.se. Tänk om Blocket passerar?

Utvecklingsbenägenheten hos Blocket är dock låg, iallfall av det vi som användare ser. Men med relativt enkla medel skulle Blocket kunna åstadkomma:
– Lokala sajter med köp o sälj i fokus.
– Kombinera med nyhetsfeeder från de lokala aftonbladet-sajterna
– Lokala listningar av företag från hitta.se
– Tips om evenemang från Allt-om-sajterna

Istället försöker Aftonbaldet utnyttja kraften i sina olika tjänster i de lokala satsningarna, t ex aftonbaldet.se/orebro.
Feltänkt.
Jag vågar sätta alla mina kepsar på att kategorin ÖREBRO i Blocket har tre gånger så mycket trafik som aftonbladet/orebro. De lokala satsningarna borde alltså utgå från Blocket istället.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *