Dålig lönsamhet för e-handel botas med rätt tankar

Postad av den 30 aug, 2012 i Blogg | 0 kommentarer

Jag tror att majoriteten av e-handlarna brottas med dålig lönsamhet. Konkurrensen är benhård och volymen är fortfarande bara bråkdelar av detaljhandels totala försäljning. Trots positiva rapporter om tvåsiffriga tillväxttal så är det många som ska dela på kakan och investeringar i plattformar, organisation och marknadsföring ska räknas av. Inte minst märker man det om man scannar av e-handelsföretag som är till salu. Omsättningen på små e-handlare som har varit igång ett tag är oftast 1-2 Mkr. Till och med etablerade sajter som är ledande i sin kategori, som t ex Protecty, har negativ lönsamhet.

Men det finns bot och hopp – om man tänker rätt.

Symbios med fysisk handel

E-handlare som har sin bas i fysisk försäljning har betydligt lättare att försvara en satsning. Vi kan ta Clas Ohlson som exempel:

Deras nya e-handelssatsning sysselsatte över 100 personer i två år. Men bara 2% av den totala försäljningen är direkt kopplad till varukorgen på nätet. Ändå är det helt rätt satsning. Clas Olsson har förstått att e-handel och fysisk handel lever tätt i symbios och mäts på sista raden. Vi konsumenter vill förbereda vårt köp, se och jämföra i förväg och framförallt säkerställa att den finns i lager i närmste butik. Deras årsredovisning är för övrigt intressant läsning.

Naturligtvis finns det många lysande undantag, men det gäller att ha en nykter syn på e-handel innan man som småföretagare satsar 200.000 kr i plattform och uppbyggnad.

Genvägen över Blocket

Den dåliga lönsamheten för e-handel kan botas om man befinner sig i rätt bransch.  E-handelsstrukturer som Blocket och Tradera innehåller bra butikslösningar och många kategorier av företag kan helt vila sig i att Blocket gör jobbet åt dem. Ett exempel är Marin & Fritid i Laxå som omsätter runt 100 Mkr på båtar och motorcyklar. Jag sätter hundra spänn på att 90% av alla köp föregås av att kunden hittat och jämfört produkten i Blocket

e-handel utan webbshop kommer starkt

Fler och fler branscher kommer att få centrala “e-handelsvaruhus” att exponera sina produkter i. Då är tiden förbi för tunga investeringar i e-handelsplattformar för småföretagen.
Ett exempel är t ex smyckestillverkaren Ulrika Lindmark i Örebro med sitt företag Juel. Hennes tankar började med en webbshop och slutade i tanken om att “det handlar ju faktiskt om att nå den intresserade konsumenten, sedan löser ju sig försäljningen”. Nu finns Juel i Facebook, på Etsy och hos Nordic Design Collecive och fokus kan ligga på försäljning och inte i att underhålla en egen e-handelslösning.

Försäljning på internet handlar alltså INTE om att ha en egen webbshop. Det handlar om att nå kunden och få den intresserad, sedan löser det sig.

 

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *