Därför är familjeannonserna viktiga för morgonpressen

Postad av den 13 aug, 2007 i Blogg | 1 kommentar

Familjesidan med familjeannonserna binder samman lokaltidningen med läsaren på ett anmärkningsvärt starkt sätt och är en av de tunga avdelningarna för att upprätthålla en djup lokal förankring. Dessutom är familjeannonserna just nu de bäst betalda privata annosnerna i en vanlig svensk landsortstidning. Därför är det inte så konstigt att Blocket/Aftonbladet ger sig in på den här markanaden med family.se.

Det har inte funnits något självklart sätt att vidareförädla familjeannonseringen på nätet, därför är också exemplen få när det gäller familjematerial på nätet.

I min tidigare roll på NA var jag ansvarig för bl a privatannonserna och jobbade i flera år med att utveckla familjeannonseringen. Familjeannonseringen är spännande på flera sätt:
-den starka viljan att meddela större familjehändelser sveper över alla åldrar.
-förhållandevis prisokänslig annonsering.
-går att webb-förädla men svårt att behandla alla annonstyper lika (jag var med och byggde tjänster för bl a baby-bilder bara för prenumeranter redan 2001)
-få tidningar är intresserade av affärsutveckling av familjeannonseringen (Jag drev själv igenom färgsymboler i dödsannonser 2006 och tillgångliggjorde detta för hela svenska morgonpressen via Fonus och Timecuts annonssystem. Kollegorna flinade och tyckte “har du innga viktigare saker att göra…” – Johan Dalstad min fd produktionschef kan ju ta åt sig).

Nu är det dags att se över formaten i familjeannonseringen och titta på hur de kan förädlas vidare på webben. Den tidning som är intresserad av att starta ett sådant projekt kan med fördel ta kontakt med undertecknad som går in i projektet med erfarenhet, iver och idéer!

En kommentar

  1. Gillar din blogg!

    Kan du inte berätta lite mer om vad Lokus spelar för roll för lokaltidningarna, ex nerikes allehanda.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *