Det Digitala Avtrycket gick hem i Örebro

Postad av den 18 okt, 2012 i Blogg | 2 kommentarer

Just nu gör jag en utbildningsturné bland Promedias säljare. Idag var det NA:s tur, min gamla arbetsplats. Utmanande att utbilda skickliga f d. kollegor som tillhör eliten bland mediesäljare på landsorten, men jag fick upp tempot och det som verkligen gick hem på NA var när jag beskrev internetmarknadsföring med hjälp av teorin om Det Digitala Avtrycket.

Jag är övertygad om att tidningarnas mediesäljare har bra förutsättningar att hjälpa småföretag och handel att lyckas bättre på nätet. Och med fler produkter i portföljen som Google Adwords så närmar sig säljkårerna en kanalmix som på allvar gör skillnad när det kommer till lokal internet-marknadsföring.

Några spännande år ligger framför mediehusen och det är en förmån att få vara med och jobba med säljarna i den turnaround i nätintäkter som kommer, med hjälp av hårt arbete, goda kundrelationer och en öppenhet mot nya kanaler 🙂

PS: På bilden använde vi Make Up Store i Västerås som exempel på hur man kan bygga upp ett starkt, lokalt Digitalt Avtryck. Googla på “smink västerås” och kolla vad som händer. Kicks som är marknadsledare kan hälsa hem.

 

2 Kommentarer

  1. Att använda just sökordet “smink västerås” är den absolut största bluffen som svenska “SEO” företag använder sig av faktum är att 95 % av alla sökningar sker utan namnet på staden du bor i efter som google känner av vart du befinner dig så är det ordet “smink” som är intressant men att sälja dig ordet smink kostar alldeles för mycket pengar och då är hela vinsten borta och därför lurar “SEO” företagen er att köpa ord som innehåller er hemstad i och på så sätt kommer ni till en billig peng högst på google!

    Nästa steg i lura kunden guiden är att “pointa” ut ditt kontor och lägga mer pengar i det området.

    • Tack för ditt inlägg, men jag håller inte med dig. Att 95% av sökningarna som har sin relevans lokalt skulle vara utan ortsnamn stämmer inte. Det florerar uppgifter att det är runt 40% av sökningarna som innehåller ortsnamn. Och om vi går till just sökfrasen “smink västerås” så är det runt 100 i månaden mot över 100.000 på den generiska sökningen.
      De seriösa SEM-bolagen pratar i termer av “dyra felklick” – därför gäller det att mejsla ut det som är exakt rätt.
      Jag samarbetar i vardagen med 3 SEM-bolag men jag tycker de är rätt bra att optimera mot relevans och skala bort klick som inte konverterar. Men du har rätt – visst finns det många sätt att lura en okunnig kund på när det kommer till SEO och SEM.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *