Fler diplomerade coacher i Internetmarknadsföring!

Postad av den 13 feb, 2015 i Blogg | 0 kommentarer

Norran och Piteå-Tidningen har diplomerat 12 säljare i Internetmarknadsföring i min regi. I 3 dagar drillades de i styrkor och svagheter med olika typer av Internetmarknadsföring. Syftet är att kunna prata marknadsföring på djupet med lokala företag och kunna avgöra de verkliga behoven. På tidningar som Norran och PT är fortfarande räckvidden stark i print och det gäller både för säljare och kund att förstå hur och när print och digitalt ska användas för att ge bäst resultat.

norran

Okunniga kunder ger inga intäkter
Många lokala annonsörer är förvirrade i den digitala världen. Kunskapsglappet i modern marknadsföring gentemot större företag är enorm vilket gör att de halkar efter i konkurrenskraft och tidningen tappar annonsörer. Stadskärnorna blir fattigare då de lokala butikerna äts upp i konkurrensen och vi är i en spiral ingen vill ha.
På den tiden (+ 15 år sedan) då den lokala morgontidningen löste alla marknadsföringsproblem så behövde lokala detaljister inga högre kunskaper i marknadsföring. Idag är läget ett helt annat.
Ett sätt att vända trenden är att utbilda de lokala mediesäljarna så att de kan coacha småföretagen rätt i marknadsföringen, både analogt och digitalt.

Google löser inte allt.
Idag kan en lokal företagare lätt tro att det är Google eller sociala medier som ska lösa marknadsföringen – det matas de med varje vecka genom telefonförsäljare och mediebrus. Print är mossigt. Men ändå klarar inte en butik i varesig Skellefteå eller i Piteå att få tillräckligt schvung på rean utan att berätta om det i papperstidningen. Och så ser det ut i hela landet mellan storstäderna.

Faktum är att det är ytterst få lokala annonsörer som har en digital närvaro som innebär att man kan kommunicera med kunder utom i sin absolut närmaste kundkrets. Och att bara göra affärer med dem är det få som överlever på.

Ännu så länge kommer 90% av tidningarnas intäkter från den tryckta tidningen. Det kan sägas vara ett misslyckande för morgontidningarna. Men är det verkligen hela sanningen? För vem ska köpa om så få är mogna? Ska man sälja en banner till en kund som inte har uppdaterat sin hemsida på ett år? Att utbilda både kunder och mediesäljare i digital marknadsföring är en överlevnadsfråga – både för butiken och mediehuset.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *