Den 15 augusti går Google Shopping igång som en betaltjänst för e-handel i USA. Kort innebär det att produkter med priser och länkar direkt till e-butiken dyker upp i sökresultatet. Tanken är att förstås att återerövra söktrafiken på priskänsliga produkter som numer Prisjakt, Pricerunner m fl äger.
På själva shopping-fliken i Google kommer sorteringsmöjligheter och det hela ser ganska lovande ut.
Det tråkiga är att Google går betalvägen och lägger in betalda shoppingannonser i den organiska träfflistan. Snart kan google-användarna inte skilja på betalt och icke-betalt innehåll i Google och det försämrar tjänsten avsevärt. Men naturligtvis kommer det att påverka e-handeln och det ska bli intressant att följa Google Shopping i USA nu i höst. Nästa år är planen att det ska nå andra marknader.
Personligen tror jag att Google har en lång väg att vandra för att leverera samma värden som t ex Pricerunner. Det är heller aldrig bra med annonsmonopol. Jämförelsesajterna levererar hyfsat med avslut vid sidan om Google Adwords just nu och det hoppas jag de fortsätter med!