Intresset för Örebro som stad är högre än hos jämförbara städer.

Postad av den 24 jan, 2014 i Blogg | 0 kommentarer

Google Trends är ett omdiskuterat verktyg. Hur ska man egentligen tolka resultaten av antalet sökningar i Google?

Om man i Google Trends väljer Örebro, Linköping och Örebro (jämförbara ständer i befolkning) och väljer segmenteringen “City in Sweden” så antas man få ur en söktrend relaterat till sökningar om staden i sig. I ett vidare perspektiv skulle man kunna säga att det ger en vink om intresse och attraktion för staden.

I en sådan tolkning så leder Örebro över både Linköping och Västerås i attraktion och intresse. Linköping tappade ledartröjan till Örebro redan 2005 och Örebro hade sin “storhetstid” 2010.

Attraktion för Örebro, Linköping, Västerås

Google Trends kan också i vissa fall svara på vilka händelser som ökade intresset för staden Örebro. Inte helt otippat är det sport- och våldshändelser som skapar trafik. Men man kan också spåra att evenemang som Techdays tydligt ökar intresset för staden.

Google Trends har funnits sedan 2004 och allt sedan dess redovisat söktrender i Google. Det senaste året har tjänsten förfinats och nu kan man också segmentera urval. T ex så kan man välja ut sökningar som rör staden Örebro och sortera bort fotboll, ishockey och universitetet som är andra stora sökkategorier för Örebro.

Testa sökningen ovan här.

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *