Kumla knockar Örebro på Facebook.

Postad av den 4 Dec, 2013 i Blogg

Idag var jag i Kumla och pratade på en företagarfrukost hos Kumla Promotion. Idag presenterade jag också ett nytt mått för framgång på Facebook – det handlar om att mäta antalet gillare i procent mot antalet invånare på orten.

Kvällen innan surfade jag runt i de digitala avtrycken bland ett antal kumlaföretag och hittade ett par riktiga godingar! En av dem är Kafé Till Salu (allt är till salu i cafét – nästan).

Kafé Till Salu har ett utmärkt Digitalt Avtryck genom att de jobbar i flera olika kanaler på nätet: Naturligtvis har de en responsiv hemsida, de finns på Youtube, har över 400 följare i Instagram och över 1.900 gillare på Facebook. Ett skolexempel på hur ett lokalt företag ska möta sina kunder på nätet!

Om man skulle ge sig på en rättvis jämförelse vad 1.900 gillare betyder i Kumla, så skulle kan kunna ställa det emot antalet invånare i kommunen, ca 20.000. Dvs 9,5% av Kumla kommuns invånare gillar Kafé Till Salu. Om man jämför det med ÖSK:s Facebook-sida som är störst i Örebro, så har de med sina 11.000 gillare 7,9% av befolkningen i Örebro kommun som gillare.
Naturligtvis haltar resonemanget men jag vill nog ändå påstå att det är mer imponerade att ett café i Kumla har 1.900 gillare än att ett allsvenskt fotbollslag har 11.000.

Vad finns det mer för intressant på nätet i Kumla? Jag skulle vilja peka på en detaljist och en restaurang som också gjort det väldigt bra: Butiken Vardagslyx och Henkas Bar. Med sin solida lokala förankring så är det mycket imponerande att de kan få 1381 respektive 1494 gillare! På sin wall mixar de erbjudanden med inspiration på ett proffsigt och mjukt sätt, de säljer utan att sälja.

Vardagslyx och Heenkas bar i Kumla