Ledare som förstår hur man handskas med varumärket online

Postad av den 15 jun, 2012 i Blogg | 0 kommentarer

Idag fick jag förmånen att utbilda i Novares ledarskapsprogram . Programmet handlar om hållbart företagande och listan över de varumärken som konsumenterna uppfattar som bäst på hållbart företagande (Sustainable Brands) finns här.

Ur det perspektivet tog jag SJ och Coop som exempel och visade hur de uppträder i sitt Digitala Avtryck. Den tesen jag driver är ju att företagets första “hemsida” är resultatsidan i Google, där hamnar 7 av 10 besökare FÖRE de landar på företagets riktiga hemsida. Den känslan man laddar besökaren med där, tar han med sig när han klickar sig vidare till hemsidan.

 

SJ laddar besökaren med Bra Miljöval

 

I april var det 550.000 sökningar som fick de här trevliga rubrikerna från SJ i sina google-sökningar. SJ har aktivt valt att kommunicera sina varumärkesvärden genom att jobba igenom sina titlar på sin hemsida (det är dessa Google presenterar som rubriker i sökresultatet).

När jag som besökare blir “laddad” med Bra Miljöval redan i Google så är det det med den känslan jag klickar mig vidare till SJ:s hemsida. Bra jobbat, SJ!

 

Coop laddar besökaren med… ingenting!

Coop däremot borde ta ett allvarligt snack med sin webbavdelning. De skulle med enkla medel kunna kommunicera t ex hållbarhet i sitt Digitala Avtryck genom att jobba med sina sidtitlar på hemsidan.

Nu uppträder Coop neutralt och jag som besökare bär med mig en helt oladdad känsla OM jag väljer att klickar mig vidare till deras hemsida.

Coop må leda ligan bland Susainable Brands, men de skulle behöva jobba mer med hur de uppträder i Google.

 

Lyssna och lär om sociala medier

Utöver det diskuterade vi deltagarnas sociala strategier och mest spännande tycker jag var att höra Mattias Tellberg berätta om Polisens facebook-satsningar. Och Husqvarna Group som trots att de själva anser att de famlar ibland, har en fantastik interaktion bland motorsågar och gräsklippare! Och Friends som så många andra brottas med att de behöver skriva för flera målgrupper. Helt klart så görs det mycket som är bra bland företag och organisationer i sociala medier och alla lär sig mycket av att bara lyssna på varandra.

Jag hoppas att ni fick ett par givande timmar och några verktyg för att jobba taktiskt med just ert Digitala Avtryck.

 

 

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *