Marknadsekonomer spår digital motreaktion

Postad av den 17 mar, 2015 i Blogg | 0 kommentarer

För fjärde året har jag haft förmånen att utbilda marknadsekonomerna på Nercia i digital marknadsföring och e-handel. De flesta eleverna jobbar med sälj och marknadsföring och pluggar på deltid. Skarpa hjärnor från verkligheten med andra ord. En grupp undervisas i Norrköping och den andra i Örebro.

Varje år ställer jag samma fråga till båda grupperna: “Vilka nya tjänster och beteenden kommer inom en femårsperiod som resultat av det digitala samhället?” (resultatet av förra årets fråga kan du läsa här).

Tidigare år har man flitigt diskuterat nya tjänster och faktiskt haft ganska rätt om utvecklingen. I år var stämningen mer fundersam och det handlade mer om konsekvenser än om nya tjänster.

Båda grupperna identifierade någon slags motreaktion till det digitala samhället. Människor kommer behöva digital avslappning i takt med att teknikstressen ökar:
– 2020 kommer det bli vanligt med mobiltelefonfria zoner i fikarum på jobbet, på stan och platser som vill poängtera att det mänskliga mötet är viktigt.
– Resebolagen kommer marknadsföra resor helt befriade från internetuppkoppling.
– Samtidigt som e-handeln blivit än mer bekväm och ökat så kommer det motreaktioner. Vissa grupper vägrar e-handel och vill stötta sina lokala butiker istället.
– Platstjänsterna börjar lösa allt fler vardagsproblem som “närmaste lediga parkering” på stan. Den här typen av beroende av tekniken i vardagen föder också en stress när tekniken inte fungerar.

Diskussionen fortsatte sedan på LinkedIn (i gruppen Konkurrenskraften i svenska entreprenörsföretag) och det kommer ta lång tid innan sista ordet är sagt i det här ämnet.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *