Martin: "Kan du beskriva varför Lokus är viktig?"

Postad av den 27 aug, 2007 i Blogg | 0 kommentarer

Martin Nilsson säljansvarig på na.se undrar i en kommentar om jag kan skriva mer om vad Lokus betyder för morgontidningarna. Det är egentligen visionären Niklas Jonason som besvarar den frågan bäst, men jag gör det på mitt sätt, utifrån min bakgrund:

Tidningarna är vana vid att hantera tjänster och produkter med höga täckningsbidrag. Därför prioriteras inte rubrikmarknaderna på sajten – det finns annat som ger mer ticks i kassan.
En regional tidning har mellan 40-50% av sina intäkter från rubrikmarknader som plats, bil och bostad. För mej förefaller det lite märkligt att det fortfarande på många tidningar saknas resurser för att ta hand om den här viktiga frågan. Vad ska annonskunderna tro om det inte finns bra rubrikmarknadstjänster på de lokala tidningsajterna om två år när upplagorna börjar valsa ner mot 60% i räckvidd?

Det är just därför Lokus (eller vad det nu är för rubrikmarknadstjänst man har valt) är så viktigt att prioritera för tidningarna. Man skulle kunna jämföra det med en inkomstförsäkring.

-Men Blocket är ju så starka, vad har vi för chans? kan man höra som argument. Just därför ska tidningarna med övertygelse agera kreativt, underifrån, och glädjas över varenda liten framgång.

Här är några Lokus-vitaminer för lokaltidningarna:
– LokusJobb är en framgång värd att applådera
– Kategori Husdjur i Lokus Köp&Sälj är på väg att bli framgång. Det finns fler kategorier som kan lyftas upp och slå in en kil hos konkurrenterna.
– Den lokala bostadstjänsten som finns bl a på na.se/bostad är en vitamininjektion och något att bygga vidare på för varje tidning.
– Samarbetsavtalet med Bytbil.com för den lokala tidningen lika bra som Blocket lokalt när det gäller företagsutbudet av begbilar. Alla tidningar måste koppla upp den tjänsten i Lokus.

Det är dags att tidningarna börjar se rubrikmarknaderna motor och bostad somm ETT erjbudande mot annonskunderna. För bilhandlare och mäklare är Internet-tjänsterna ovärderliga – Bytbil och Hemnet har delvis omdanat branscherna. Tidningarna måste hänga på låset hos kunderna, göra print och webb till ETT erbjudande och inte gå fällan att isolera print och webbintäkten.

The grand old man has spoken…

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *