Medievalsmatrisen gick hem i Västerås

Postad av den 8 okt, 2012 i Blogg

I onsdags utbildade jag ett gäng säljare på VLT. Vi pratade bl a om de grundläggande skillnaderna med olika reklamformer. Ett bra sätt att bygga upp en kampanj är att använda den klassiska medievalsmatrisen. Med den här matrisen är det enklare att kombinera medier i en kampanj och få till viktiga inslag som impact och frekvens när man väljer reklambärare.

Vad kom vi fram till?

– Tidningen är fortfarande oslagbar på räckvidd och impact, sämre på frekvens.

–  Nätet börjar bli bra på att leverera räckvidd, suverän på frekvens och duktig på att sprida ut reklamen över tid.

Kombinationen är smått oslagbar för en lokal annonsör, men mycket hänger på hur väl mediesäljaren lyckas kommunicera nyttan, hur bra man lyckas skapa igenkänning i kampanjen mellan medierna och hur mogen annonsören är att fokusera på räckvidd istället för klick.

I övermorgon det Länstidningen i Södertälje som står på tur. Det är så makalöst spännande att göra internetreklamen relevant för “skohandlaren på hörnet”. För Volvo, HM och de andra är det ju busenkelt…. 😉