Middagsbjudningen i praktiken.

Postad av den 12 aug, 2015 i Blogg | 0 kommentarer

Förra veckan skrev jag om hur man ska behandla sin Facebook-sida som företag. Middagsbjudningen stod som metafor och nu tänkte jag visa hur det fungerar i praktiken i ett ämne som rör oss alla men som inte är helt lätt att kommunicera: Begravning och sorg.

Som många säkert vet så jobbar jag för Sveriges Begravningsbyråers Förbund som förenar över 400 begravningsbyråer över hela landet. Att kommunicera ämnet begravningar till svenskarna är en fantastisk utmaning.  Samtidigt som man ska närma sig ämnet försiktigt ska man uppvisa mod och inte vara rädd för att ta tag i det som känns i magen.

Rätt tonalitet tar tid!
Det har tagit ett tag att hitta rätta ämnen och tonalitet i sociala medier. Middagsbjudningen i det här sammanhanget handlar om att göra ett brutalt ämne greppbart för att kunna diskutera dem på ett naturligt sätt. Att använda kommunikatörer som folk i branschen har visat sig vara effektivt.
Däremot så fungerar inlägg sämre som talar i egen sak, t ex om vi har böcker som vi vill sälja eller om vi pekar på självklara produkter och tjänster. Det ska vara intressanta samtalsämnen!

sociala medier begravning

Varje inlägg värderas
I exemplet ovan postade jag ett inlägg om hur man kan undvika bråk mellan anhöriga när man planerar en begravning. Som kommunikatör användes ett radioinslag där en begravningsentreprenör medverkade. Vår facebooksida har lite över 1000 gillare, men konsekvent så når vi betydligt fler – just för att vi hittat rätt ämnen som leder till interaktion och spridning. På Facebook värderas varje inlägg efter sin kvalitet och det var länge sedan antalet gillare av sidan hade något att göra med spridningen.

Marknadsför det som går bra!
Efter postningen nådde inlägget ganska snart 1400 personer. Jag provade att lägga 180 kr i att marknadsföra inlägget och det blev en väldig boost med över 5.000 personer i extra räckvidd – 3 öre i kontaktkostnad!
Jag konstaterar att det är bättre att knuffa iväg några hundralappar på ett inlägg som går bra istället för att köpa räckvidd för ett inlägg som börjat dåligt. Men framförallt ska man först göra läxan att bygga upp en bra och förtroendefull relation med gillarna.

De redan frälsta
Gillarna på en företagssida på Facebook är redan de frälsta kunderna, man jagar inte nya kunder med framgång i sociala medier. Man tänker ju att ett inlägg som når över 5.000 extra personer ska leda till många fler gillade av sidan. Och hur många extra gillare av sidan fick vi på detta extraordinärt spridda inlägget? Två stycken…

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *